Tlaky na slabší dolar přetrvávají. Dolarový index se posunul k hranici 90,2 bodů, euro proti dolaru krátce atakovalo 1,2140 EURUSD. Měny regionu nenabraly jasný směr. Polský zlotý drží mírné zisky, ve ztrátě je forint a koruna. U české měny se ukazuje, že hranice 26,09 za euro by mohla fungovat jako support.

Na propadlém mýtném získal stát 492 milionů korun

V pondělí vypršela platnost 418.000 účtům k palubním jednotkám dopravců, kteří v posledních 12 měsících neprojeli ani jeden zpoplatněný dálniční úsek v Česku. Na propadlém předplaceném mýtném stát získal 492 milionů korun. ČTK to dnes řekl David Šimoník, mluvčí společnosti Kapsch, která mýtný systém spravuje. Peníze z kaucí skončily na účtu Státního fondu dopravní infrastruktury, který financuje výstavbu a údržbu dopravních staveb.

Dvanáctiměsíční trvanlivost předplaceného mýtného vychází z novely zákona, která začala platit loni 13. listopadu. Od ní si ministerstvo dopravy slibovalo, že sníží počet vydaných ale nepoužívaných OBU jednotek, ke kterým musí stát vést samostatné účty. Nyní je v mýtném systému registrováno 919.489 účtů k vozidlům podléhajícím zpoplatnění. Pravidelně jich přibývá kolem šesti tisíc každý měsíc.

Propadlé mýtné a deaktivované palubní jednotky patří v drtivé většině zahraničním dopravcům, kteří přes Česko projíždějí jen výjimečně a které k odevzdání nemotivovala kauce 1550 korun a nízké zůstatky na předplaceném a dlouhodobě nevyužívaném mýtném, předpokládá Kapsch. Účty vozidel spojené s propadlými palubními jednotkami (OBU) budou vyřazeny z evidence a tyto jednotky už nebude možné použít pro platbu mýta.

Datum platnosti OBU si mohou dopravci najít prostřednictvím účtů v internetové samoobsluze Ředitelství silnic a dálnic. Dva měsíce před vypršením platnosti je úřad rovněž obesílá e-mailem.

Mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Od té doby se vybralo přes 75 miliard Kč. Náklady na provoz mýta činí za letošní rok ke konci září téměř 1,5 miliardy korun, celkově za téměř deset let provozu náklady na provoz i vybudování systému dosáhly 19,7 miliardy korun.

Newsletter