Komentář Wallera z Fedu podpořil růst amerických výnosů a dolar. Kurz zpevnil pod 1,0800 za euro. Rostoucí evropské i americké výnosy negativem pro měny regionu. Koruna ve ztrátě nad 25,30 za euro.

Nabídka ojetých hybridů a elektromobilů se meziročně zvýšila o více než polovinu

Hybridy a elektromobily si postupně nacházejí cestu na české silnice. Příznivci alternativních pohonů mohli v roce 2019 vybírat z podstatně širšího spektra než předešlý rok, v nabídce vozů z druhé ruky se totiž loni objevilo celkem o 1404 ekologických aut více. Pozitivně se trh ojetých aut vyvíjí i co do stáří alternativních vozů a především co do počtu najetých kilometrů. Data vyplývají z kontinuálního monitoringu trhu ojetých automobilů, který provádí mezinárodní síť autocenter AAA AUTO.

Ačkoli se v motoristickém světě jedná stále ještě o relativní nováčky, hybridy a elektromobily si pozvolna získávají mezi klasickými auty se spalovacími motory svůj prostor, o čemž svědčí i jejich rostoucí podíl v nabídce bazarů a soukromých inzerentů. Zatímco za celý rok 2016 se jich mezi ojetinami k prodeji objevilo celkem 1386, v roce 2018 se jejich počet vyšplhal na 2998 a loni bylo nabízeno dokonce na 4402 kusů. „Nabídka alternativních vozů sice každoročně roste, ale když se podíváme na absolutní čísla, jedná se stále o záležitost pro fanoušky moderních technologií. Dokud nebude vybudována adekvátní infrastruktura, budou se motoristé stále orientovat na vozy s konvenčním pohonem,“ říká Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO.

A jak vlastně vypadá typické auto na alternativní pohon v nabídce českých ojetin? Podle statistik je nejčastěji lehce necelé tři roky staré, najeto má 30 500 km a pořídíte jej nejčastěji za částku 535 tisíc. V porovnání s předchozími lety se sice zvýšila cena, zato si za ni pořídíte mladší vůz s nejnižším průměrným nájezdem za poslední 4 roky. Jen pro představu – v roce 2016 si zájemci o elektromobil či hybrid mohli vybírat nejčastěji z aut s nájezdem 71 600 tisíc km starými 4,2 roku, tedy o 41 100 tisíc km více a rok starší než loni. Podobný trend přitom společnost AAA AUTO sleduje i v ostatních zemích střední Evropy, jako je Slovensko, Polsko a Maďarsko. Na Slovensku dokonce klesl nejčastější průměrný nájezd ze 78 tisíc km z roku 2016 na loňských 27 tisíc km. „Na trh se dostávají čím dál tím mladší ojetiny. Konzervativní středoevropští zákazníci zatím nenašli ke starším elektromobilům tolik důvěry, proto se i nabídka orientuje na mladé ojetiny,“ dodává Topolová.

Čeští zákazníci mohli při výběru vozu na alternativní pohon narazit především na modely značky Toyota. Devátým nejčastějším alternativním vozem v nabídce ojetin byla pro rok 2019 Tesla Model S, který v roce 2013 posbíral ocenění časopisu Automobile Magazine a Motor Trend za nejlepší novinku roku, nejlepší vynález roku a nejlepší zelené auto roku. Dodnes je navíc považovaná za jedno z nejbezpečnějších aut na trhu.

Newsletter