Nákupem knih z druhé ruky ušetřili zákazníci Reknih přes 8 milionů korun. Šetří však nejen peněženku, ale i planetu

Udržitelné online knihkupectví Reknihy nabízející již přečtenou literaturu poskytuje úsporu až 40 % oproti běžným knihkupectvím. Jejich zákazníci tak můžou při koupi knih ušetřit až stovky korun. Kromě toho platforma přináší možnost utržit zisk na titulech, které již čtenáři přečetli a nechtějí je mít v knihovnách – jednoduše je mohou prodat, získat provizi a rovnou nakoupit novou literaturu. Za tři roky své existence Reknihy tímto způsobem otočily více než 105 tisíc knih a čtenářům ušetřili oproti nově vytištěným kusům přes 5,5 milionu korun.

„Šetření je v současnosti velké téma. Ať už se týká spotřebního zboží, nebo knih. Právě to by však mělo ukázat lidem alternativy a možnosti, jež nabízí cirkulární ekonomika. A i u knih je vidět, že zájem o ty z druhé ruky roste. Přibývá také čtenářů, kteří chtějí využít sílu cirkulární ekonomiky a něco si na vyřazených knihách, které přečetli, vydělat. Za celou dobu existence Reknih jsme tak na provizích vyplatili už více než 7,5 milionu korun. Navíc naši zákazníci často za získané peníze z prodeje rovnou nakoupí další literaturu, což je pro nás skvělá reference,“ říká Tadeáš Kula, CEO Reknih.

Reknihy mají v současnosti na skladu více než 28 tisíc unikátních titulů. Za tři roky se jich však skrze mladý startup otočilo téměř 47 tisíc. Podnikatelský projekt Tadeáše Kuly, kterým chtěl usnadnit čtení zodpovědné k planetě, tak roste spolu se svými čtenáři. Ti upřednostňují zelené nakupování nejen díky příznivým cenám, ale i šetření výrobních zdrojů. „Knihy, na rozdíl od potravin nebo elektroniky, ztrácí jen málo ze svého primárního účelu. Proto je mohou lidé otáčet i několikrát a tím naplňovat jejich plný potenciál. Získané finance jim potom umožní nakupovat další knihy a na druhou stranu další knihy taky posílat a vlastně tak točit celou knihovnu stále dokola, doplňuje Kula.

Udržitelně ke změně

Více než 50 tisíc lidí za dobu existence Reknih dalo prostřednictvím této platformy knihám nový život. S označením udržitelný e-shop Reknihy přispívají svým dílem ke změně nákupních návyků a k řešení environmentálních problémů. Udržitelná komunita se tak na e-shop pravidelně vrací, aby ulevila nejen svým peněženkám. Samotný byznys model Reknih totiž šetří náklady spojené s výrobním procesem nových knih, a to až o stovky litrů vody a zbytečné kácení stromů. Za tři roky existence se na platformě Reknihy protočilo více než 105 tisíc knih z druhé ruky, čímž se podařilo ušetřit přes tisíc stromů, které denně uvolní kyslík pro zhruba tři tisíce lidí.

O další zalesnění navíc Reknihy od začátku letošního roku usilují ve spolupráci s globální organizací Plant-for-the-Planet. K nákupu, za nějž čtenář zaplatí průměrně 380 korun, tak může přihodit příspěvek na podporu iniciativy, která bojuje se snížením dopadu klimatické krize. Cílem ekologické organizace je zasadit bilion nových stromů na celé planetě.

Více o Reknihách

Reknihy jsou online platforma, která dává knihám druhý život. Jejím cílem je nastartovat zelené čtení a ukázat lidem, že pro získání jejich vysněné knihy není vždy třeba kupovat si novou. Reknihy totiž přináší možnost nakupovat knihy, které již původního majitele omrzely, nechce je vlastnit a jen se mu hromadí v knihovně. Knihy, které se majitel rozhodne sdílet dál dalším čtenářům, jednoduše pošle na adresu sběrného místa, tým Reknih je pečlivě překontroluje, posoudí a posléze uvede do prodeje na svém e-shopu. Ve chvíli, kdy jsou prodány, získá jejich bývalý majitel kredit, který si může převést na bankovní účet, použít na další nákup nebo jím podpořit Reknihy v jejich snaze o opětovné zalesnění planety ve spolupráci s Nadací Plant-for-the-Planet. Ambiciózní a mladý tým okolo zakladatele Tadeáše Kuly spojuje v jeho práci touha šetřit nejen peněženky čtenářů, ale také naši planetu. V roce 2021 se Reknihy staly vítězem cen SDG v kategorii mladý lídr a získaly členství ve spolku Slušná firma. Tím se zařadily po bok společností Bezobalu, Kytky od Potoka, Tierra Verde a dalších.

Newsletter