Nárůst útrat čínských turistů v Česku se téměř zastavil

Nárůst útrat čínských turistů v českých obchodech se v prvním čtvrtletí téměř zastavil. Zatímco na začátku letošního roku čínské nákupy vzrostly meziročně jen o tři procenta, loni vyskočily o 104 procent. Ze zahraničních turistů ze zemí mimo EU utráceli v tuzemských obchodech nejvíc Rusové. Jejich podíl na celkových útratách návštěvníků z ciziny ale klesl meziročně o procentní bod na 30 procent. Na druhém místě jsou Číňané (17 pct), třetí turisté z Tchaj-wanu. Vyplývá to z údajů společnosti Global Blue, která turistům ze zemí mimo EU zprostředkovává vracení DPH.

Zpomalení tempa růstu útrat čínských návštěvníků vrátilo Čínu na druhou pozici v této statistice. Ruští turisté se tak dostali opět do čela žebříčku. „To je však typické pro začátek roku, který je zkreslen příjezdy ruských turistů v období (pravoslavných) Vánoc, kdy čínští turisté naopak cestují minimálně,“ uvedla Zuzana Roubíčková z Global Blue. Podle ní lze očekávat, že květen a říjen budou hvězdnými měsíci z hlediska útrat Číňanů.

Nejvyšší průměrnou hodnotu nákupu měli na začátku roku návštěvníci z Hongkongu – 27.636 Kč. V případě Rusů to bylo 8222 Kč. Číňané nechali v obchodech v průměru 17.892 Kč a Američané 15.572 Kč.

Za poklesem útrat Rusů stojí výrazné oslabení rublu a recese ruské ekonomiky. V posledních měsících ale klesaly i výdaje čínských turistů za luxusní zboží v zahraničí, zejména v Evropě. Teroristické útoky v Paříži a Bruselu totiž některé turisty od návštěvy evropských zemí odradily.

První tři měsíce letošního roku byly pro příjezdový cestovní ruch do ČR mimořádně úspěšné. V českých hotelech a penzionech se v prvním čtvrtletí ubytovalo 3,3 milionu turistů, meziročně jich tak bylo o 11,9 procenta více. Počet zahraničních návštěvníků se zvýšil o 13,9 procenta. Turistů z Číny přijelo na začátku roku meziročně o třetinu víc (38.946), Rusů o sedm procent méně (89.554).

Nákupy turistů z vybraných zemí mimo EU (1. čtvrtletí 2016)

Země Pořadí meziroční změna celkových nákupů podíl na celkových nákupech v 1.Q 2016 podíl na celkových nákupech v 1.Q 2015 Průměrná hodnota nákupu Q1 2016 Průměrná hodnota nákupu Q1 2015
Rusko 1. -9,30 30,57 31,38 8222 7782
Čína 2. 3,47 17,27 15,54 17.892 21.192
Tchaj-wan 3. 23,57 9,11 6,86 13.176 13.044
Israel 4. 40,71 6,63 4,39 4408 4817
Ukrajina 5. 1,00 3,92 3,62 8771 9365
USA 6. -5,05 2,99 2,94 15.572 17.217
Korea 7. -25,33 2,84 3,54 9393 9622
Hongkong 8. 44,28 2,52 1,63 27.636 26.467
Thajsko 9. -42,44 1,79 2,90 23.776 38.791
Turecko 10. 1,01 1,67 1,54 10.071 10.889

zdroj: Global Blue

Newsletter