Nárůst útrat čínských turistů v českých obchodech se v prvním čtvrtletí téměř zastavil. Zatímco na začátku letošního roku čínské nákupy vzrostly meziročně jen o tři procenta, loni vyskočily o 104 procent. Ze zahraničních turistů ze zemí mimo EU utráceli v tuzemských obchodech nejvíc Rusové. Jejich podíl na celkových útratách návštěvníků z ciziny ale klesl meziročně o procentní bod na 30 procent. Na druhém místě jsou Číňané (17 pct), třetí turisté z Tchaj-wanu. Vyplývá to z údajů společnosti Global Blue, která turistům ze zemí mimo EU zprostředkovává vracení DPH.
Zpomalení tempa růstu útrat čínských návštěvníků vrátilo Čínu na druhou pozici v této statistice. Ruští turisté se tak dostali opět do čela žebříčku. „To je však typické pro začátek roku, který je zkreslen příjezdy ruských turistů v období (pravoslavných) Vánoc, kdy čínští turisté naopak cestují minimálně,“ uvedla Zuzana Roubíčková z Global Blue. Podle ní lze očekávat, že květen a říjen budou hvězdnými měsíci z hlediska útrat Číňanů.
Nejvyšší průměrnou hodnotu nákupu měli na začátku roku návštěvníci z Hongkongu – 27.636 Kč. V případě Rusů to bylo 8222 Kč. Číňané nechali v obchodech v průměru 17.892 Kč a Američané 15.572 Kč.
Za poklesem útrat Rusů stojí výrazné oslabení rublu a recese ruské ekonomiky. V posledních měsících ale klesaly i výdaje čínských turistů za luxusní zboží v zahraničí, zejména v Evropě. Teroristické útoky v Paříži a Bruselu totiž některé turisty od návštěvy evropských zemí odradily.
První tři měsíce letošního roku byly pro příjezdový cestovní ruch do ČR mimořádně úspěšné. V českých hotelech a penzionech se v prvním čtvrtletí ubytovalo 3,3 milionu turistů, meziročně jich tak bylo o 11,9 procenta více. Počet zahraničních návštěvníků se zvýšil o 13,9 procenta. Turistů z Číny přijelo na začátku roku meziročně o třetinu víc (38.946), Rusů o sedm procent méně (89.554).
Nákupy turistů z vybraných zemí mimo EU (1. čtvrtletí 2016)
Země | Pořadí | meziroční změna celkových nákupů | podíl na celkových nákupech v 1.Q 2016 | podíl na celkových nákupech v 1.Q 2015 | Průměrná hodnota nákupu Q1 2016 | Průměrná hodnota nákupu Q1 2015 |
Rusko | 1. | -9,30 | 30,57 | 31,38 | 8222 | 7782 |
Čína | 2. | 3,47 | 17,27 | 15,54 | 17.892 | 21.192 |
Tchaj-wan | 3. | 23,57 | 9,11 | 6,86 | 13.176 | 13.044 |
Israel | 4. | 40,71 | 6,63 | 4,39 | 4408 | 4817 |
Ukrajina | 5. | 1,00 | 3,92 | 3,62 | 8771 | 9365 |
USA | 6. | -5,05 | 2,99 | 2,94 | 15.572 | 17.217 |
Korea | 7. | -25,33 | 2,84 | 3,54 | 9393 | 9622 |
Hongkong | 8. | 44,28 | 2,52 | 1,63 | 27.636 | 26.467 |
Thajsko | 9. | -42,44 | 1,79 | 2,90 | 23.776 | 38.791 |
Turecko | 10. | 1,01 | 1,67 | 1,54 | 10.071 | 10.889 |
zdroj: Global Blue