Nedostupnost bydlení nutí Čechy rekonstruovat, hlavně koupelnu a kuchyň

Podle nedávného průzkumu společnosti Wüstenrot vnímají Češi vlastní bydlení jako nedostupné. A to jak z hlediska ceny, tak množství nabídek. Češi tuto situaci řeší třeba rekonstrukcemi, na které se v následujících pěti letech chystá 42 % z nich. Změn dozná především koupelna a kuchyně.

Jen 20 % Čechů vnímá dostupnost nabídek bydlení jako dobrou z hlediska počtu možností, s ohledem na cenu je to dokonce pouze pro 16 % populace. Vyplynulo to z průzkumu společnosti Wüstenrot. „Jak velký bude negativní dopad koronavirové krize na ekonomiku a tím zprostředkovaně i na realitní a hypoteční trh ve střednědobém horizontu teď nedokážu odhadnout. Klíčem bude budoucí nálada zájemců o bydlení, jejich očekávání a důvěra v ekonomické oživení – ve světle vývoje nezaměstnanosti a jejího dopadu na ekonomiku jako celek. Vývoj na realitním trhu tak bude značně rozdílný v jednotlivých krajích. Stále tu však zůstává převis poptávky nad nabídkou na trhu s bydlením, slabší koruna může také více motivovat ke koupi zahraniční zájemce. Zásadní je, jak rychle budeme schopni nastartovat ekonomiku co nejrychleji do „plného výkonu“ a jak moc se za dobu „hybernace“ zpřetrhají různé ekonomické vazby,“ vysvětluje Marian Holub, produktový manažer společnosti Wüstenrot. Dalším možným řešením bytové krize je tak rekonstrukce, kterou v následujících pěti letech plánuje 42 % Čechů.

Rekonstrukce se dočká koupelna a kuchyň

Nejčastěji se Češi chystají na rekonstrukci koupelny a kuchyně, a to v 46 %, resp. 42 %. „Každá generace přistupuje k bydlení jinak. Mladí lidé nemyslí příliš na dlouhověkost, jde jim především o design za přijatelné náklady. Naopak střední věková skupina si už ráda za kvalitu připlatí a ti 55+ rádi počkají na to přesně vyhovující řešení,“ uvádí designérka Martina Pištěláková.

Liší se i důvody, proč chtějí rekonstruovat. Zatímco 35 % mladých do 35 let uvádí rekonstrukci kvůli potřebám dětí, lidé starší 55 let zase myslí na možná omezení ve vyšším věku. Ta jsou důvodem pro rekonstrukci pro 48 % z nich. „Je to vlastně velmi logické. Ve vysokém věku se zhoršuje pohyblivost, obratnost a je tak nejen problematické dostat se do některých částí bytu, k vysokým poličkám, do vany apod., ale i případné pády by měly mnohem vážnější následky,“ doplňuje Jiří Procházka, produktový manažer společnosti Wüstenrot.

Na rekonstrukci padnou úspory a stavebko

Přes polovinu Čechů (53 %) plánuje rekonstruovat z vlastních úspor. Těch má čtvrtina respondentů jen do 50 tisíc korun. Dalších 25 % plánuje využít své stavební spoření. Stavebko je díky státní podpoře jedním z nejvýhodnějších spořicích produktů na trhu, proto je tak oblíbené. Momentálně je uzavřeno přes 3,2 milionu smluv ve fázi spoření, na kterých je uloženo na 360 miliard korun. A podle našeho průzkumu ho má 36 % lidí opakovaně,“ dodává Martin Fritsch, specialista výzkumu trhu a klientů ze společnosti Wüstenrot. Další vhodnou možností financování je například půjčka na rekonstrukci od stavební spořitelny. Wüstenrot ji nyní nabízí bez souvisejících poplatků za sjednání a to do konce června.

Češi rekonstruují po částech

Skoro ¾ Čechů už má s rekonstrukcemi zkušenosti. Zatímco 34 % Čechů provedlo drobné úpravy či výměnu nábytku, 36 % provedlo částečnou rekonstrukci a 23 % má za sebou již rozsáhlou rekonstrukci. Nejvíce se rekonstruovaly rovněž koupelny a kuchyně.

O průzkumu:

Průzkum Bydlení a finance realizovala pro společnost Wüstenrot nezávislá výzkumná agentura Ipsos. Sběr dat proběhl on-line v listopadu a prosinci 2019 a zúčastnilo se ho 1 000 respondentů ve věku 18-99 let v reprezentativním zastoupení podle pohlaví, věku, místa a velikosti bydliště a vzdělání.

Finanční skupina Wüstenrot v České republice
Wüstenrot je finanční skupina, která se zaměřuje na tvorbu finančních rezerv a financování bydlení. Portfolio Wüstenrotu zahrnuje stavební spoření, úvěry a hypotéky a depozitní produkty. Skupinu Wüstenrot v ČR tvoří Wüstenrot – stavební spořitelna a.s. a Wüstenrot hypoteční banka a.s., které od 1. dubna 2020 patří do finanční skupiny MONETA:
Wüstenrot – stavební spořitelna a.s. zahájila svou činnost v roce 1993. Za dobu své činnosti si díky uvážené obchodní strategii a kvalitním produktům získala důvěru statisíců klientů, kterým poskytla úvěry na financování bydlení v celkové výši přes 75 miliardy korun. V současné době u ní mají klienti uzavřeno na 375 tisíc smluv o stavebním spoření.
Wüstenrot hypoteční banka, a.s., založená v roce 2002, se zaměřuje zejména na poskytování hypotečních úvěrů na bydlení a vydávání hypotečních zástavních listů. Na přelomu let 2010/2011 rozšířila svou nabídku o spořicí a běžné účty a termínované vklady. Od roku 2010 do 2019 poskytla hypotéky a úvěry v objemu přes 64 miliard korun.
Více informací je k dispozici na www.wustenrot.cz.

Newsletter