Největší jihokorejský kontejnerový přepravce Hanjin Shipping má problémy

Jižní Korea se snaží řešit komplikace v lodní dopravě způsobené finančními problémy největšího jihokorejského kontejnerového přepravce Hanjin Shipping. Soud dohlížející na nucenou správu podniku vyzval největšího věřitele k poskytnutí dalších finančních prostředků. Jihokorejská vláda chce od příštího týdne nasadit více než dvě desítky kontejnerových lodí jako náhradu za plavidla firmy Hanjin Shipping na trasách do USA, Evropy a jihovýchodní Asie.

Podle soudu potřebuje společnost Hanjin Shipping tento týden získat finanční pomoc, aby mohla obnovit běžný provoz svých aktivit. V současnosti je více než polovině lodí firmy Hanjin Shipping blokován přístup do přístavních doků kvůli obavám, že společnost nebude schopna za poskytnuté služby zaplatit. Odhaduje se, že na lodích je zboží v hodnotě 14 miliard dolarů (336 miliard Kč), píše agentura Reuters.

Hanjin Shipping nyní v desítkách zemí žádá o soudní ochranu před věřiteli. Panují obavy, že firmu ve finále čeká likvidace. Mateřská společnost Hanjin Group se sice rozhodla, že na řešení problémů Hanjinu vynaloží 100 miliard wonů (2,2 miliardy Kč), podle soudu je ale tako částka nedostatečná. Soud proto požádal o další peníze firmu Korea Development Bank, která je již nyní největším věřitelem Hanjinu.

„Není jasné, kdy se finanční podpora v objemu 100 miliard wonů ohlášená firmou Hanjin Group uskuteční. Navíc výrazně zaostává za částkou potřebnou k normalizaci aktivit Hanjinu,“ uvedl soud. Neupřesnil však, jako částku požaduje po společnosti Korea Development Bank.

Jihokorejské rejdařské společnosti byly dlouhou dobu motorem exportně zaměřené jihokorejské ekonomiky. V posledních letech se však potýkají s nadměrnými kapacitami a slabou poptávkou. Společnost Hanjin Shipping vykázala za letošní první pololetí ztrátu 473 miliard wonů (přes deset miliard Kč).

Newsletter