Nouzový stav utlumil dubnový provoz na silnicích, opilců ale vyjelo více

Duben byl jediný měsíc, který Česko celý prožilo v nouzovém stavu. Utlumení veřejného života se projevilo i na silnicích, kde výrazně ubylo nehod. Ve srovnání s dubnem 2019 se bouralo o 27 % méně. Na silnice ale vyjeli opilí řidiči. Měli podíl na každé 20. nehodě. Zatímco v dubnu 2019 pod vlivem alkoholu bouralo 298 řidičů, v dubnu a za nouzového stavu jich bylo 344, tedy o 15,4 % více. Alkohol za volantem má přitom výrazný vliv na výši případného odškodnění – a to i pro spolucestující, varuje společnost Vindicia. Nouzový stav je také u případného soudu brán jako přitěžující okolnost.

V důsledku opatření přijatých v boji s covid-19 trávili Češi více času doma, provoz na silnicích se tak výrazně utlumil. Podle statistik nehodovosti Policie ČR se to projevilo i na nižším počtu dubnových nehod, kdy došlo k 6794 nehodám, což je o 2459 událostí méně v porovnání s dubnem 2019 a o 2170 nehod méně, než byl loňský měsíční průměr. Zvýšil se ale celkový počet nehod, ve kterých hrál roli alkohol. Pod vlivem byl každý dvacátý řidič, který boural. To, že si Češi hlavu s pravidly příliš nelámou, potvrzují i průzkumy. „Každý pátý Čech se nám přiznal k tomu, že občas hrubě porušuje dopravní předpisy. 15 % pak přímo uvedlo, že alespoň někdy řídili s alkoholem v krvi,“ říká Tomáš Beck, odborník na odškodnění společnosti Vindicia.

Právě pro otázku odškodnění je přitom alkohol zásadní. Pokud dojde k autonehodě, kdy byl viníkem opilý řidič, pak nemá na žádnou kompenzaci nárok. „Pro viníka z toho ale plynou i vážnější potíže: pojišťovny často požadují, aby uhradil částku, kterou musely vyplatit poškozeným. V případě, že si nehoda vyžádala oběti na životech, se může jednat i o miliony,“ připomíná Beck.

Sednout do auta s opilým řidičem se nevyplácí

Problém má i řidič, který sice nehodu nezavinil, ale byl u něj naměřen alkohol. „V takovém případě zpravidla dochází ke krácení odškodnění, běžně o polovinu. Zásadní je znalecký posudek, který stanoví, jak moc alkohol ovlivnil řidičovy reakce a vnímání. Na základě vyjádření znalce tak může přijít o část, nebo dokonce celé odškodnění, které přitom dosahuje v průměru přibližně 800 tisíc korun. To je vysoká daň za skleničku před jízdou,“ myslí si Beck.

O část odškodnění mohou přijít i spolujezdci řidiče, který seděl za volantem pod vlivem – nezáleží přitom na tom, zda byl viník, či nikoliv. Zkoumá se, zda spolujezdec věděl, že sedá do vozu k opilému řidiči. Pokud opilost nebyla na šoférovi znát, pak se kompenzace krátit nemusí. V opačném případě poškozený přijde až o 20-80 % odškodnění, uvádí Vindicia.

Nouzový stav je u nehod s alkoholem přitěžující okolnost

Řízení s alkoholem v krvi je hodnoceno jako trestný čin samo o sobě, není ani nutné, aby řidič způsobil nehodu. „Pokud se tak stane, případný trest závisí na mnoha faktorech. V prvé řadě na závažnosti následků, kdy je přísněji posuzován případ, kdy došlo k úmrtí či vážným zraněním. Soud přihlíží také k trestní minulosti viníka. Roli hraje právě i nouzový stav. Ten sice u nehod pod vlivem alkoholu nestanoví přísnější sazby, je ale brán jako přitěžující okolnost. Na výši trestu pro opilé řidiče se tak nouzový stav podepíše,“ upozorňuje Martin Čumpelík z advokátní kanceláře Vilímková Dudák & Partners.

 

Newsletter