Obchodníkům před svátky rostou tržby o desítky procent

Obchodníci o prvním adventním víkendu zaznamenali nárůst tržeb o desítky procent. Více se prodávají například věci spojené s dekorací a vánoční tabulí. Roste také prodej elektroniky, hraček a dalších dárků pod stromeček. Vyplývá to z vyjádření prodejců oslovených ČTK.

„O prvním adventním víkendu jsme oproti běžnému víkendu zaznamenali nárůst prodejů v řádu desítek procent. U některých kategorií a druhů zboží šlo až o 50 procent. Zákazníci nejvíce nakupovali cukrovinky a ovoce na blížícího se Mikuláše,“ sdělila mluvčí Globusu Pavla Hobíková. To, že se Češi již připravují na svátky, je podle ní patrné i z prodeje surovin na vánoční cukroví, jako jsou tuky, mouky, cukr, oříšky či mandle.

Prodejny Tesco očekávají zvýšený zájem zákazníků i v dalších týdnech. „Z průzkumů víme, že řada zákazníků nechává své nákupy vánočních dárků na poslední chvíli. Snažíme se jim vycházet vstříc, proto jsme upravili otevírací dobu našich obchodů v předvánočním období,“ uvedl mluvčí Václav Koukolíček. Skokové nárůsty Tesco nyní registruje vedle surovin na vánoční cukroví například v sortimentu hraček, dětského oblečení a čokoládových figurek a sladkostí.

Rostoucí návštěvnost a tržby v porovnání se zbytkem roku i se stejným obdobím loni hlásí nábytkářský řetězec IKEA. „Během prvního adventního víkendu přišlo do IKEA přibližně o dvě procenta více návštěvníků než loni a v souvislosti s tím vzrostly i tržby o osm procent. Poměr růstu tržeb a návštěvnosti poukazuje na to, že zákazníci nakupují více než v loňském roce,“ poznamenala Zdenka Pecková, podle níž si Češi doplňují potřeby pro stolování a pořizují nové stoly, židle či dekorace na vánoční tabuli.

Internetový obchodník Mall.cz sledoval zvýšenou poptávku již před víkendem díky prodejní akci pod názvem Black Friday. „Ten loni obchodníci a zákazníci v Česku poprvé masivněji zaregistrovali a letošní výsledky ukazují, že se tyto výprodeje zřejmě stanou novým oficiálním ostrým startem vánoční sezóny. Oproti předchozímu týdnu jsme ve čtvrtek zaznamenali více než 70procentní růst objednávek a v pátek bylo tempo nákupů dokonce ještě vyšší,“ uvedla mluvčí Mall.cz Michala Gregorová.

Nákupy přitom pokračovaly i prvním adventním víkendem. „Nejenže je zájem zákazníků bezmála dvojnásobný ve srovnání s předchozím víkendem, je momentálně také o cca čtvrtinu vyšší v porovnání s loňským prvním adventním víkendem,“ dodala Gregorová.

Téměř třetinový nárůst potvrzuje také síť Euronics, která zahrnuje kamenné prodejny a elektronický obchod. „Ve srovnání s loňským prvním adventním víkendem byly letošní tržby o 30 procent vyšší. Největší vliv na tento nárůst měly prodeje televizorů, zejména pak vyšší úhlopříčky UHD televizorů. Zákazníci nejvíce nakupovali malé bílé elektro, dokonce dvakrát více ve srovnání s loňským prvním adventním víkendem. To samé platilo i u kategorie velkého bílého elektra,“ uvedl mluvčí Marek Ingr.

Příchod svátků již pocítil také portál Slevomat. „Tržby postupně rostou celý týden a tento víkend vrcholí, přičemž teprve nadcházející týdny ukážou, jak velká chuť je u Čechů utrácet a jak budou mít bohaté Vánoce. Doposud tržby vzrostly o dvacet procent,“ uvedla ředitelka Slevomatu Marie Chytilová. Mezi dárky je podle ní největší zájem o kosmetiku, dále pak o celorodinné aktivity jako pobyty v aquaparcích či letos populární únikové hry.

Newsletter