Evrpské i americké výnosy rostou. Dolar ve ztrátě nad 1,0660 za euro. Měny regionu v zisku. Koruna navýšila zisky k 25,25 za euro.

Ojetiny ve střední Evropě chybí stále více, ceny dál rostou

Po říjnovém mírném oživení, kdy počet nabízených aut poprvé po mnoha měsících vzrostl na 430 536 kusů, došlo v listopadu na sekundárním trhu opět k poklesu. Na všech trzích v zemích V4 se snížil počet inzerovaných ojetin, celkem z říjnových 430 536 na listopadových 388 830 aut. V Polsku nabídka klesla o více než 22 000 aut, v Česku o necelých 10 000, v Maďarsku o necelých 3 500 a na Slovensku byl pokles přes 6 000 aut. Ve srovnání s listopadem loňského roku v zemích V4 chybí necelých 15 000 aut, oproti předcovidovému roku 2019 ubylo v nabídce dokonce necelých 144 000. Situaci na sekundárním trhu nestačí saturovat ani rekordní počet dovezených ojetin ze zahraničí. Vyplývá to z analýzy trhu, kterou pravidelně zpracovává společnost AURES Holdings, provozovatel sítí autocenter AAA AUTO a Mototechna.

„Takto dynamické změny trhu jsme nezažili od ekonomické krize v roce 2008. Počet ojetin stále klesá, nabídka je tím pádem menší a ceny kontinuálně rostou. Zatímco v říjnu byly ojeté vozy nejčastěji nabízeny za 170 000 korun, v listopadu už je to 178 000 korun. Oproti loňskému listopadu se tak mediánová cena ojetiny v Česku zvedla o 38 100 korun,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, provozovatele sítě AAA AUTO a Mototechna. Zvýšení mediánových cen je patrné ve všech zemích V4. V Polsku se cena za rok zvedla o 3 500 PLN na současných 22 500 PLN (124 620 CZK), v Maďarsku musí zákazníci sáhnout do kapsy pro 450 000 HUF navíc, protože mediánová cena ojetiny je tam aktuálně 2 149 000 HUF (150 788 CZK) a Slovensku cena vzrostla o 890 EUR na současných 6 990 EUR (177 640 CZK).

Nejčastěji nabízeným vozem v Česku a na Slovensku zůstává Škoda Octavia (7 666 ks, resp. 2 994 ks), v Polsku a Maďarsku Opel Astra (5 989 ks, resp. 1 699 ks). Střední hodnota stáří byla v listopadu nejvyšší u vozů prodávaných v Polsku (12,4 roku), následuje Maďarsko (11,8 roku), Česko (10,2 roku) a nejmladší byly vozy na Slovensku (10 let). Stav tachometru je opět nejvyšší v Polsku (medián 183 000 km), nejméně ojeté jsou vozy v Česku (medián 150 588 km).

Skupina AURES Holdings působí na trhu již 29 let. Provozuje síť více než čtyř desítek poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Za dobu své existence obsloužila již přes 2,6 milionu zákazníků. Skupina prodá ročně průměrně 80 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Na západních trzích působí prostřednictvím společnosti Driverama. Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro roky 2017 a 2018 byla držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards 2016/2017. Generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová se v roce 2020 umístila v anketě Top Ženy Česka na 1. místě v kategorii manažerek a letos v tomto žebříčku vstoupila do Síně slávy. Skupinu vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.

Newsletter