Online prodej před a po: Jak koronavirus mění chování zákazníků

Globální pandemie nemoci Covid-19, kterou způsobuje virus z kmene koronavirů, se dotkla každého z nás. Vlády omezují volný pohyb osob, zavírají některé provozovny a omezují i průchodnost státních hranic. Všechna tato opatření mají bohužel teď i do budoucna nebývalé množství vedlejších účinků v podobě ohrožení podnikatelů, obchodníků, umělců, provozovatelů restaurací a velkých i malých společností. Více než kdy dříve je třeba podpořit ekonomiku a udržet se nad vodou kvůli sobě samým i kvůli zaměstnancům, jejichž příjem je nastálou situací také ohrožen.

Druhý kvartál roku 2020

Pokles příjmů se netýká pouze aktuálně uzavřených nebo omezených poboček. I společnosti, které stále fungují, budou totiž zasažené až v další části roku – lidé totiž kvůli obavám a nejistotě šetří a běžné nákupní chování je do jisté míry omezené. V jednom sektoru to ale neplatí.

V posledních dnech banky a jiné finanční instituty zveřejňují data a analýzy chování svých klientů. Nejen díky tomu víme, že se naprostá většina obyvatel poměrně logicky přesunula z provozoven a prodejen do online prodeje a e-shopů. Stejný krok nyní čeká i prodejce z kamenných prodejen, i když naprostá většina z nich si již výhody e-shopu uvědomila a prodává nyní pomocí doručovacích služeb. Nárůst klientů, kteří si nyní nechají radit v oblasti prodeje, zákaznické podpory a digitálního marketingu, zaregistrovala například pražská společnost myTimi sídlící v Holešovicích.

Jak nakupují Češi v době karantény?

Stejně prudce, jako se lidé naučili nosit roušky a pracovat na home office, se lidé přizpůsobili uzavřeným obchodům a začali nakupovat online. Tento trend je samozřejmě očividný, nicméně svůj postoj k online nákupům přehodnotila necelá polovina Čechů. Z výzkumu společnosti Acomware ve spolupráci s Ipsos z roku 2019 totiž vyplynulo, že 43 % aktivních nakupujících preferuje kamenné obchody a pouze 20 % nakupuje převážně jen na internetu – mnoho nakupujících totiž rádo kombinuje nákupy online i osobně.

Ačkoli z dat klientů České spořitelny vyplývá, že průměrně klesl příjem domácností po zavedení nouzového stavu až o čtvrtinu, nákupy se přesunuly do virtuálního prodeje a zavedené e-shopy, které fungovaly přes internet již před krizí, jsou nyní zavalené masivním příjmem objednávek. Tato poptávka nepolevuje a těžce zkouší logistické a doručovací procesy těchto firem. Zákaznická podpora e-shopů nestíhá přijímat telefonáty a odpovídat na e-maily.

Outsourcing jako řešení pro úlevu podnikatelů

Pro nováčky v oblasti online prostředí se všechny povinnosti mohou zdát děsivé a nezvládnutelné, ale naštěstí existuje způsob, jak vše zvládnout a správně nastartovat nový směr svého podnikání. Například právě zmíněná společnost myTimi se věnuje především virtuální asistenci, takže v oblasti onlinu jsou jako doma.

Jan Skovajsa, CEO společnosti myTimi, komentoval aktuální situaci na trhu e-shopů: „Nám paradoxně počet zákazníků neubyl, naopak pro většinu klientů posilujeme online marketing, připravujeme nové a nové reklamní kampaně a jiné způsoby pro propagaci jejich ohrožených společností. Zaznamenali jsme také nárůst nových klientů, kterým radíme, jak na začátku propagovat svou značku, staráme se o jejich sociální sítě a řešíme za ně komunikaci s klienty, reklamace a zpracování objednávek z webu.”

Nárůst zisků v online sektoru

Online sektor jako takový posílil v porovnání s předchozími měsíci o neskutečných 44 % během 2 týdnů. Rozvoz jídla posílil o 120 %, prodej elektroniky pak o 129 % a například prodej domácího vybavení stoupnul až o 162 %. Na internetu totiž začaly nakupovat i starší generace, která se zatím této variantě bránily. E-shopy nyní využívá o 47 % více rodin a o 52 % více starších občanů. V oblasti prodeje potravin se dokonce zvedly nákupy od seniorů o neskutečných 382 %.

Karanténa obecně přinesla masivní růst poptávky po potravinách, která už předtím byla třetí nejsilnější v Evrope (po Nizozemí a Velké Británii). Není tomu tak samozřejmě jen u nás – i v dalších státe zaznamenávají online prodejci náhlý nárůst objednávek. Jen v Maďarsku stoupl počet objednávek za poslední 3 týdny o 56 %.

Ještě více e-shopů

Situace není pro mnoho podnikatelů vůbec jednoduchá. Ten, kdo neměl před krizí zajištěný online obchod, čelí obrovským finančním problémům. Zároveň se ale otevírá příležitost přesunout alespoň částečně nebo dočasně své podnikání do online prostředí a využít celkového komerčního trendu ve svůj prospěch a pro zachování svého příjmu. I když je to pro mnohé velký krok do neznáma, nemusíte se do onlinu vrhnout sami a poslepu – nechte si poradit od odborníků a využijte jejich zkušenosti, abyste si mohli zase oddechnout a nepřidělávali si další starosti.

 

Newsletter