Americké výnosy klesají rychleji než evropské. Dolar v lehké ztrátě nad 1,0650 za euro. Z měna regionu je v zisku koruna a zlotý. Domácí měna se obchoduje nad 25,25 za euro.

Oriflame slaví 30 let v Česku, svou hlavní úlohu vidí v podpoře podnikání žen

Švédská značka Oriflame slaví letos 30 let na českém trhu. Firma s více než padesátiletou tradicí začínala v České republice hned v roce 1990, kdy u nás byla zahraniční kosmetika luxusním a nedostatkovým zbožím. Z desítky nabízených produktů se stala tisícovka, záběr se rozšířil i mimo kosmetiku a parfémy. V posledních letech se společnost profiluje nejen prostřednictvím svých členů prodávajících kosmetiku, ale také postupným přechodem do online prostředí. Do toho vstoupil koronavirus a celý proces uspíšil. Hlavním cílem společnosti však i v současné době zůstává podpora vlastního podnikání, hlavně žen. Nyní k vlastnímu podnikání pomáhá téměř 80 tisícům žen v České republice a na Slovensku.

Zdroj: Oriflame

Začátky Oriflame u nás byly trochu punkové. „Zahraniční kosmetika byla na počátku 90. let v České republice téměř nedostupná, teprve se k nám dostávala. Měli jsme jeden katalog na celý rok a nejvíc práce bylo tehdy s distribucí, tedy aby se produkty dostaly včas ke všem zákazníkům. Logistika, jak ji známe dnes, tehdy neexistovala. Prodejci si v té době sami jezdili pro zboží a kosmetiku pak sami nosili svým zákazníkům. Mnoho z nich ale v průběhu prvních let vybudovalo velké byznysy a doteď podniká,“ popisuje první roky ředitel společnosti Oriflame pro Českou republiku a Slovensko Ivo Kalík.

Dnes je doba mnohem rychlejší. Nové katalogy s výrobky přicházejí každé tři týdny, rozvinula se logistická síť. Důraz na osobní kontakt se sice mění, ale i nadále zůstává pro Oriflame klíčový. „Akceleroval to covid-19. Jsme firma, která je založená na vztazích, a pandemie urychlila náš posun do digitálu. Prodáváme nyní více přes web, intenzivněji komunikujeme na sociálních sítích a máme pro naše členy novou aplikaci. Osobního kontaktu se však nechceme vzdát, do budoucna chceme osobní přístup, kdy si lidé vše mohou vyzkoušet a takzvaně osahat, a rychlost online prostředí ještě více propojit,“ prozrazuje Ivo Kalík.

Ženy podnikatelky i důraz na udržitelnost

Oriflame má v Česku a na Slovensku 80 tisíc členů, kteří se v různé intenzitě věnují prodeji švédské kosmetiky a dalších přípravků. Loňské tržby v České republice přesáhly 530 milionů korun, na Slovensku to bylo přes 15 milionů eur.

Oriflame i v době koronaviru nejvíc investuje do rozvoje lidí. „Naším hlavním úkolem je pomoci rozjet vlastní podnikání, podpořit vedlejší příjem domácností. A to hlavně ženám. Často začínají s prodejem našich produktů jen v rámci známých, mnoho z nich si ale nakonec vybudovalo vlastní byznys. A my je v tom, aby byly svými vlastními šéfkami, podporujeme. Chceme, aby to byly ony, kdo rozhodují, kdy budou pracovat a kdy se věnovat rodině,“ říká Kalík.

Právě to je podle něj jedna z největších výhod, kterou firma nabízí. „Zkrácené úvazky, přizpůsobení pracovní doby pro ženy s rodinami, to všechno je v českých firmách v současné době velmi omezené. A mnoho žen se podnikání na vlastní pěst bojí, protože zejména začátky, než si to všechno člověk osahá, jsou těžké. Oriflame jim nabízí zázemí do startu a také investuje do jejich vzdělání,“ doplňuje Ivo Kalík.

Neplatí však, že by se firma soustředila pouze na ženy. „Dámy na práci pro Oriflame láká spojení krásy a přivýdělku, to ale neznamená, že cílíme jen na ženy. Mezi našimi nejúspěšnějšími členy, takzvanými lídry, jsou dva muži,“ říká Kalík.

Kromě lidí sází firma také na inovace a udržitelnost. Po celém světě zaměstnává více než stovku vědců, kteří se podílejí na výzkumu a vývoji nových produktů. Mezi ty už dlouho nepatří pouze pečující a dekorativní kosmetika, Oriflame má také například portfolio wellness produktů, které roste dvouciferným tempem. „V naší firmě se řídíme filozofií ‚Beauty by Sweden‘, což znamená, že vše, co děláme, musí být v souladu nejen s vnější krásou, ale i s tou vnitřní, a respektujeme i naše okolí. Jako švédská společnost máme blízký vztah k přírodě a hlavně udržitelnosti, zejména k udržitelnosti zdrojů. Soustředíme se na ingredience, které nepoškozují životní prostředí, obnovitelné zdroje i udržitelné materiály. Máme výhodu, že jsme oproti konkurenci začali dříve, a tak máme už několik let náskok, například u používání rostlinných výtažků,“ dodává ředitel.

Newsletter