P2P carsharing v ČR. Jaké vozy si mezi sebou uživatelé půjčují?

Peer-to-peer carsharing v České republice má za sebou prvních devět měsíců a s blížícím se koncem roku lze hovořit o úspěchu. Od dubnového spuštění se služba postupně těší větší a větší popularitě. Společnost SmileCar ve svém portfoliu aktuálně nabízí 470 automobilů, mezi jejichž vlastníky již vyplatila 2 miliony korun. Nejčastěji se v nabídce vyskytují vozy značky Škoda.

Pomyslným typickým modelem vozu českého carsharingu by byla Škoda Octavia z roku 2010 s výkonem 103 kW v naftě. Byla by v provedení hatchback a měla by manuální převodovku a nadstandardní výbavu včetně tempomatu, multifunkčního volantu, parkovacích senzorů a vyhřívaných sedaček.

Další nejčastěji zastoupenou značkou je německý Volkswagen, na třetím místě se umístil Ford. Mezi modely pak následuje Škoda Fabia a Superb a první model vozu mimo značku Škoda je BMW řady 3. Co se týče karoserií, hned v závěsu po provedení hatchback, které je zastoupeno z 32 %, následuje kombi s 27 % a se 16 % je na třetím místě sedan.

Výjimkou nejsou ani dodávky a minivany či kupé a kabriolety. Z hlediska pohonu s 53 % vede diesel, následuje s 42 % benzin, 4 % pak připadají na LPG/CNG a v nabídce SmileCar se objevuje i několik elektromobilů. Ty jsou však zatím zastoupeny 1 %. Roste obliba vozů s automatickou převodovkou, které jsou sice zastoupeny méně než ty s manuální, nicméně v nabídce i tak zaujímají významný 1/3 podíl. Celkem nabídka vozů zahrnuje 37 značek a přes 160 modelů, přičemž k dispozici jsou jak malé vozy pro dvě osoby s malým výkonem a nízkou spotřebou, tak i V8 kupé s výkonem 425 koní.

Carsharing, koncept sdílení aut, kdy si uživatelé půjčují vozy mezi sebou (tzv. P2P model), v České republice začal fungovat na přelomu března a dubna 2017. Od té doby společnost SmileCar svým klientům – majitelům vozů vyplatila přes 2 miliony korun. Celkový počet najetých kilometrů se rovná pomyslné vzdálenosti na Měsíc a zpět. Rok 2018 bude pro rozvoj carsharingu klíčový, a to nejen v tuzemsku, ale i v okolních zemích.

 

Newsletter