Phishing: Upozornění pro klienty ČNB na podvodné e-maily s žádostí o platbu

Česká národní banka upozorňuje své klienty a uživatele internetového bankovnictví ABO-K na opětovný výskyt tzv. phishingových útoků, jejichž cílem je prostřednictvím podvodných e-mailových zpráv přimět jejich adresáty k převodu peněžních prostředků na účty podvodníků.

V případě nejaktuálnějších podvodů, na které ČNB upozornili někteří její klienti, se útočníci často vydávají za nadřízeného (nebo vedoucí finančního oddělení) adresáta podvodného e-mailu. Předmětem podvodné e-mailové zprávy je žádost o zaplacení částky v hodnotě kolem desítek tisíc EUR.

E-mail může obsahovat následující dotazy nebo žádosti (s různými částkami):

  • Jaký je náš zůstatek na účtu? Můžeme zaplatit x tisíc EUR dnes?
  • Můžeme dnes platit v euro? Jaké údaje potřebujete?
  • Můžete provést bankovní převod do nějaké destinace?
  • Jaký je současný směnný kurz pro euro?
  • Můžeme poslat např.: 20 000 EUR Mezinárodní platba dnes?

Čeština v e-mailových zprávách je velice dobrá, ale útočníci mají problém se skloňováním podstatných jmen a časováním sloves.

ČNB nabádá své klienty, aby případný požadavek platby vznesený prostřednictvím e-mailu, který odpovídá výše uvedeným kritériím nebo je podezřelý z jiného důvodu, ověřili u odesílatele. Ne však prostřednictvím e-mailu, ale osobně či telefonicky. Nepotvrdí-li dotazovaní tuto žádost o urgentní platbu,

Newsletter