Pilot nesmí být v kokpitu sám. Aerolinky mění pravidla

Letecké společnosti po úterním pádu letounu německého dopravce Germanwings začaly zavádět pravidlo, že pilot nesmí být za letu v kokpitu nikdy sám. Spolkový svaz německého letectví (BDL) dnes oznámil, že se zavedením nového opatření souhlasily všechny velké německé aerolinie včetně Lufthansy a její dceřiné společnosti Germanwings. Zavedení opatření dnes oznámily například také britský nízkonákladový dopravce EasyJet a norské, islandské či kanadské aerolinky.     

Pád stroje německé nízkonákladové společnosti v úterý podle vyšetřovatelů úmyslně způsobil druhý pilot airbusu, když v kokpitu zůstal sám.     

Vyšetřování: Zřícení letu Germanwings bylo úmyslem

Mezi letecké přepravce, kteří tomu napříště hodlají zabránit závaznými předpisy, patří i ty německé. V pilotních kabinách německých letounů by tak měli být vždy nejméně dva členové posádky. 

„Dnes jsme hovořili se všemi členy o možných důsledcích,“ řekl šéf BDL Matthias von Randow agentuře Reuters. Opatření má být zavedeno okamžitě. Podle agentury DPA by se mělo týkat například koncernu Lufthansa a společností Air Berlin, Condor a TuiFly.     

Mezi prvními dnes oznámil změnu pravidel norský letecký přepravce Norwegian Air Shuttle. „To znamená, že když jeden z pilotů kokpit opustí, například aby si odskočil na toaletu, jeden ze členů posádky musí do pilotní kabiny přijít,“ řekla DPA mluvčí norské firmy.     

S platností od pátku zavádí povinnou přítomnost alespoň dvou členů posádky v kokpitu společnost EasyJet. „Toto rozhodnutí bylo učiněno po konzultaci s úřadem pro civilní letectví,“ citovala ze sdělení firmy agentura AFP.     

Zavedení obdobného opatření dnes podle AFP oznámily také islandské aerolinky Icelandair a kanadské Air Canada, WestJet Airlines a Air Transat. Naopak rakouské společnosti Austrian Airlines (AUA) a Niki vyčkávají. „Zatím je příliš brzy,“ řekl agentuře APA mluvčí AUA, která je stejně jako Germanwings dceřinou společností německé Lufthansy.     

V současnosti evropské předpisy nenařizují neustálou přítomnost alespoň dvou osob v kokpitu. Zavést takovou povinnost v Evropě může podle AFP pouze Evropská agentura pro bezpečnost civilního letectví (EASA).  

 

Newsletter