Podnikatelé nerezignovali. Znovu se pouští do byznysu

Maloobchod, kadeřnické služby, stravování nebo příprava staveniště – to jsou oblasti podnikáním které přímo zasáhla koronavirová pandemie. Podle analýzy poradenské společnosti Bisnode v první polovině letošního roku, s výjimkou stravování, byl v těchto oborech činnosti počet nově registrovaných živností vyšší než počet živností zrušených.

V prvním pololetí v ČR začalo podnikat 31 250 fyzických osob podnikatelů, což je o 10 % méně než ve stejném období loňského roku. Celkový počet registrovaných OSVČ přesáhl 2,13 milionů osob, přičemž podnikatelské aktivity vyvíjí zhruba polovina z nich. „Z 464 oborů činnosti, ve kterých působí alespoň 50 OSVČ, jsme v prvním pololetí u 60 % zaznamenali pokles,“ zhodnotila statistiky analytička Bisnode Petra Štěpánová.

Nejvíc fyzických osob zahájilo podnikání ve volné živnosti Výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona. „Mezi nejžádanější obory v první polovině letošního roku patřilo například i stravování, kadeřnické služby, maloobchod nebo příprava staveniště, což jsou současně oblasti podnikání, ve kterých došlo k vysokému počtu zrušených živností. Tyto turbulence souvisí k vývojem na trhu ovlivněným koronavirovou pandemií. Nicméně, s výjimkou stravování byl ve všech zmíněných oborech počet nových živností vyšší než počet zrušených,“ dodala Petra Štěpánová z Bisnode. „To je příznivá zpráva, protože se zdá, že podnikatelé nerezignovali a pouští se znovu do byznysu,“ uzavřela analytička Bisnode.

Nejvyšší přírůstky vztažené ke stávající podnikatelské základně letos zaznamenal výzkum a vývoj v oblasti přírodních věd následován výrobou obchodem a službami. Naopak, podobně jako v loňském roce, k největšímu relativnímu poklesu došlo v oborech spojených s financemi. Počet registrovaných podnikatelů v oblasti řízení a správy finančních trhů se snížil o 17 %.

Bisnode, progresivní leader v datech a analytice, který využívá smart data a odhaluje tak budoucnost. Více než 2100 našich zanícených a zvídavých zaměstnanců spolupracuje v 19 zemích Evropy. Používají analytiku a skóringové modely, díky nimž předpovídají zákaznické chování, poskytují klíčové detailní informace a nacházejí inovativní řešení přetrvávajících problémů. Bisnode – data pro váš úspěch.

Newsletter