Polovina přišla o příjmy, přes 82 % podniká s omezeními nebo vůbec

Padesát procent z oslovených živnostníků přiznalo, že jejich příjmy jsou kvůli koronaviru téměř nulové a nemají z čeho platit náklady. A téměř polovina z těch, kterých se to týká, musela propouštět nebo omezovat spolupráce. Vyplývá to z květnového průzkumu, který vypracoval český rezervační systém Reservio a jehož se zúčastnilo na 600 českých živnostníků napříč odvětvími od kadeřnictví až po řemeslné služby. Podle zjištěných dat ještě na začátku května 42 % lidí podnikalo s omezeními a 40,3 % nemohlo podnikání vykonávat vůbec.

„Takový propad skutečně nikdo nečekal. Na zlé časy se sice živnostníci podle našeho průzkumu připravovali, ale krize v tomto rozsahu překvapila úplně všechny,” konstatuje zakladatel a CEO rezervačního portálu Reservio Boris Bošiak. Dotazník zjistil, že finanční rezervu na dobu delší než 1 měsíc mělo 68,8 % dotázaných, žádnou rezervu nemělo jen 11,6 % dotázaných. Zároveň však jen 10,6 % živnostníků eviduje stejné příjmy jako před krizí, kterou ze 62 % nečekali.

Protože byl dotazník distribuován jak na malé podniky, tak i na osoby samostatně výdělečné činné, otázka týkající se propouštění pracovníků nebo omezování spolupráce se týkala jen části z nich. 59,8 % oslovených patřilo právě do kategorie OSVČ, ovšem ze zbytku přiznalo 20,5 % podnikatelů, že k podobným krokům muselo přistoupit. To je téměř polovina podniků, kteří před tímto nesnadným rozhodnutím stáli.

Příležitost leží ve virtuálním prostoru

Navzdory zdrcujícím statistikám zatím ovšem mezi živnostníky převládá optimismus – 67,9 % oslovených existenční potíže nečeká, obavu o podnikání vyjádřilo 23,9 % podnikatelů a 8,2 % ještě čeká, jak krize jejich podnikání ovlivní.

Jednou z cest, jak v nelehké časy ustát, je podle Bošiaka větší důraz na online prostředí. I proto portál právě dokončuje pro všechny poskytovatele služeb virtuální prostor, kde mohou svoji službu zároveň prezentovat i provozovat. V záložce Online lekce přímo na stránkách www.reservio.cz tak živnostníci veřejnosti nabídnou například lekce jógy, sportovního tréninku, meditací a jiných aktivit, které nejsou kvůli aktuální situaci uskutečnitelné v reálném světě. “Otevíráme platformu pro všechny ty, jejichž živobytí je zásadně ohroženo novými nařízeními, která plně respektují a nemohou proto svou činnost vykonávat běžným způsobem. Na našich stránkách mohou své lekce nabídnout a rovnou i realizovat,” říká Bošiak. Podle něho má tato služba velký potenciál i do budoucna, kdy si lidé již více zvyknou využívat výhody virtuálního prostoru, a budou tak moci např. navštívit lekci, která by se jim jinak dojezdově nevyplatila, nebo by se jim prostě jen nechtělo z domova.

Podle průzkumu zhruba polovina (47,4 %) oslovených kvůli koronaviru své online aktivity už posílila, 28 % o jejich využívání zatím jen uvažuje.

Zájem je hlavně o Pětadvacítku

Zajímavá jsou také data o dosažení státní podpory. Zatímco 57 % živnostníků se podařilo získat finance z programu OSVČ Pětadvacítka, u dalších programů byli úspěšní jen v jednotkách procent. Na jeden z programů Covid I, II, III dosáhlo pouze osm z oslovených podnikatelů, na program Antivirus poté 5,5 % oslovených. 27,7 % o státní podporu nežádalo vůbec a jen 4 % byla jejich žádost odmítnuta. „Od našich zákazníků vnímáme především pocit křivdy, když vidí, že o OSVČ se stát postaral za velmi přívětivých podmínek, zatímco pro většinu podniků je téměř nemožné na podporu dostat,” říká Bošiak. „Víme to i z vlastní zkušenosti – legálním způsobem jsme mohli dosáhnout pouze na program Covid I., který nám byl ale odepřen,” dodává zakladatel startupu.

Reservio vybralo pro služby už přes milion

Společnost Reservio, která provozuje online rezervační systém pro podniky všeho druhu v Čechách i zahraničí, už dříve přišla s portálem www.zachranmesluzby.cz. Ten živnostníkům v nouzi pomáhá tím, že pro ně vytvoří webovou stránku, přes kterou mohou inzerovat svoje služby v upravené online podobě – například poskytovat odborné konzultace přes webkameru. Vytvořenou stránku pak mohou sdílet na svých sociálních sítích, objeví se také v seznamu živnostníků, kteří hledají příležitosti, který současně na www.zachranmesluzby.cz vzniká. „Lidé si tak mohou sami najít službu, o kterou mají zájem, a pomoci tak nějakému živnostníkovi k tomu, aby mohl pokračovat ve své práci,” říká Bošiak. Od spuštění dobročinné platformy přispěli zákazníci již přes milion korun.

Rezervovat se ke kadeřníkovi, na masáž nebo třeba na zahraniční konzulát, aniž by bylo nutné zvedat telefon – to umožňuje Reservio, český online rezervační systém, se kterým se dá objednat téměř kamkoliv doslova pár kliknutí. Šikovná platforma pomáhá na jedné straně samotným podnikům, kterým zajišťuje pravidelný přísun nových i stálých klientů, a na druhé straně lidem, kteří se chtějí snadno a bez starostí objednat na vybrané služby v jejich okolí. Stačí jen v kalendáři vybrat volný termín a čas. K tomu je nově možné použít také přehlednou mobilní aplikaci. Startup, který v roce 2013 založilo duo Boris Bošiak a František Mazuch, dnes funguje ve více než 130 zemích světa ve 12 jazykových mutacích.

Newsletter