Populární smartphony ohrožují budoucnost zpravodajství

Rostoucí využívání chytrých mobilních telefonů jako hlavního prostředku pro přístup k internetovému zpravodajství by společně se stoupajícím vlivem sociálních médií mohlo ohrozit finanční situaci zpravodajských organizací po celém světě. Tvrdí to podle agentury Reuters výzkumný institut RISJ ve své výroční zprávě o digitálním zpravodajství.     

Čtení zpráv podle RISJ zabírá polovinu času, který lidé stráví u chytrých telefonů. Uživatelé smartphonů však většinou nejsou ochotni za zprávy platit, navíc se zvyšuje jejich odpor k reklamám a komerčním sdělením, které jsou důležitým zdrojem příjmů zpravodajských organizací.     

Zhruba třetina uživatelů se podle RISJ cítí zklamána či dokonce podvedena, když zjistí, že přečtený článek je ve skutečnosti placenou reklamou. U čtvrtiny uživatelů pak toto zjištění negativně ovlivní názor na zpravodajskou organizaci, pod jejíž záštitou takovýto článek vyšel.     

„Většina lidí má sice zprávy ráda a využívá je, ale nechce za ně platit, nechce kolem nich vidět reklamy a nechce je mít smíchané s komerčními sděleními,“ uvedl šéf výzkumu RISJ Rasmus Kleis Nielsen. „Vytvoření udržitelného podnikatelského modelu je tak velmi obtížné i pro ty, kteří jsou úspěšní ve sledovanosti,“ dodal.     

Velká část uživatelů smartphonů navíc podle zprávy nevyužívá aplikace zpravodajských organizací, ale dostává se k internetovému zpravodajství přes sociální média, různé komunikační aplikace nebo internetovou poštu. Zhruba 40 procent majitelů smartphonů například využívá k hledání, čtení, sledování, sdílení a komentování zpráv sociální síť Facebook, tvrdí RISJ.     

Uživatelé smartphonů většinou chválí sociální média za to, že jim přinášejí zprávy, ke kterým by se jinak nedostali. Mají však výhrady k přesnosti a spolehlivosti zpráv získaných tímto způsobem. 

Newsletter