Evropské i americké výnosy rostou. Dolar oslabila nad 1,0700 za euro, pomohla nad očekávání horší data amerického indexu PMI. Koruna krátce zpevnila pod 25,20 za euro. Aktuálně část zisků odevzdává nad tuto hranici.

Pořízení Lítačky stálo 8,2 milionu, měsíční provoz 4,4 milionu

Za vývoj a pořízení nové karty na pražskou hromadnou dopravu s názvem Lítačka zaplatilo město 8,2 milionu korun, měsíční náklady na provoz vycházejí na 4,4 milionu korun. Město tím ušetřilo, řekl dnes novinářům předseda představenstva městské společnosti Operátor ICT Michal Fišer. Opozice ale tvrdí, že město na Lítačce oproti končící opencard téměř nic neušetřilo. Za srovnatelné označil na facebooku provozní náklady obou karet i exprimátor Pavel Bém (ODS), za jehož vedení kritizovaná opencard vznikla.

Z informací, které ČTK poskytla zastupitelka Eva Vorlíčková (TOP 09), navíc vyplývá, že provoz firmy Operátor ICT vyšel Prahu za poslední rok a půl na bezmála 100 milionů korun. Jde o údaje magistrátního odboru pro IT. „Je to možné s tím, že veškeré náklady, které byly ze strany magistrátu placeny vůči Operátorovi, byly za provoz systému opencard, což je větší část nákladů, a za konzultace v oblasti IT,“ připustil Fišer. Městská firma slouží výhradně k provozu karet na MHD a odnedávna i jako konzultační firma magistrátu. Vorlíčkové dnes pražský městský soud uložil nepravomocně podmíněný trest v kauze karty opencard.

Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) dnes uvedla, že Lítačka ušetřila 36 procent nákladů dříve vynakládaných na provoz končící karty opencard, zatím prý zhruba 37 milionů korun. A náklady podle ní budou klesat. „Náklady jsou v podstatě totožné jako u opencard a žádnou úsporu nepřinesou,“ tvrdí předseda pražské ODS Filip Humplík. Předseda klubu TOP 09 Václav Novotný řekl, že „nemá důvod primátorce věřit“. Bude prý dál usilovat o to, aby se věc projednala veřejně na zastupitelstvu. Podle pirátů Praha ušetřila asi 12 procent nákladů. „Lítačka je v podstatě chytřejší papírový kupon a funkcionalitám opencard se neblíží ani vzdáleně,“ tvrdí exprimátor Bém.

Karty Lítačka město vydává od března a postupně nahrazují opencard. Lítačku si za půl roku vyzvedlo 193.000 cestujících. Vedení Prahy dosud nechtělo zveřejnit, kolik bude projekt stát, a tvrdilo, že náklady řekne až v okamžiku ukončení pilotního provozu, který několikrát odložilo. Lítačku Praze dodala firma XT-Card. Zakázku získala na základě poptávkového řízení, tedy bez otevřené soutěže, což kritizuje opozice.

Opencard vlastnilo asi 1,2 milionu lidí. V období od poloviny letošního roku do března roku 2017 vyprší platnost 700.000 karet opencard. Cestující místo nich dostanou buď Lítačku, nebo mohou jezdit na papírové kupony. Praha navíc podle primátorky chystá i další možnosti, jak za jízdné v MHD platit, mimo jiné platebními kartami. Magistrát má s majitelem opencard, firmou eMoneyServices, nadále nevyřešené spory. EMS po městě žádá téměř 700 milionů korun, o další desítky milionů se už soudí.

Newsletter