Pracoviště v nové době, méně osobních a neformálních kontaktů a schůzek

S uvolňováním opatřeních se zaměstnanci vrací na svá pracoviště, ta už ale nejsou stejná jako dříve. Společnosti navracejí své zaměstnance do firem postupně, aby snížily hustotu lidí na pracovišti.

„Pokud se někdo domníval, že rychlý přechod k práci na dálku byl šok, návrat do kanceláří v post-koronavirovém období ho může ještě překonat,“ uvádí Kristýna Králová, Marketingová manažerka personálně poradenské společnosti Hays.

Při pokračujících distančních opatřeních je dřívější rozložení kanceláří nahrazeno novým plánem uspořádání s oddělenými stoly a někde i rozdělovači. Mnoho společností se vrací zpět do provozu v režimu rozpisových systémů, s rozloženými časy začátku a konce pracovní doby. Dochází tak ke snížení osobních kontaktů s kolegy a úbytku neformálních pracovních schůzek.

I když se počet osobních setkání mnohonásobně zvýší oproti období, kdy řada zaměstnanců pracovala pouze z domova, lze očekávat, že se s „předpandemickou“ úrovní kontaktů rozloučíme.

Hot-desking, systém, kde několik zaměstnanců používá jedno pracovní místo v různých časech, také půjde na vedlejší kolej, protože zaměstnavatelé by měli přidělit zaměstnancům vlastní vybavení a snažit se o snížení počtu sdílených kontaktních ploch.

Omezení se dotýkají i společných prostor, kolegové by se neměli ve větším počtu stýkat například ve firemních relax zónách a kuchyňkách. Neměli by se ani potkat v zasedací místnosti na konzultaci s celým týmem, pokud situace nesplňuje bezpečnostní nároky.

Zaměstnavatelé myslí také na kritická místa, jako jsou výtahy a chodby – aby se tam lidé neshromažďovali a potkávali se co nejméně, mohou upravovat časy zahájení a ukončení pracovní doby.

„Je také pravděpodobné, že mnoho lidí po pandemii bude žádat o možnost pokračovat v práci z domova, i když se omezení zruší a zaměstnanci se budou moci vrátit na plný úvazek do kanceláře. V uplynulých měsících jsme se přesvědčili, že zaměstnanci mohou úspěšně pracovat z domova, a hybridní týmy se stanou běžnými,“ doplňuje Kristýna Králová z Hays.

Pro ty, kteří se cítí lépe v osobním kontaktu a čerpají energii z debat s kolegy v týmovém prostředí je třeba nalézt alternativní způsoby, jak se nové situaci přizpůsobit a udržet pracovní motivaci, energii a výkon.

Šest tipů, jak se přizpůsobit současným změnám na pracovišti

1. Vytvořte virtuální neformální sociální konverzace.

Používejte i nadále virtuální alternativy k udržování vztahů a kontaktů s vašimi kolegy. Během několika posledních měsíců jsme všichni používali komunikační platformy k pořádání pravidelných virtuálních schůzek a k videohovorům. I nadále je potřeba dodržovat opatření týkající se fyzického distancování a týmy budou tyto nástroje používat pro významnou část svých osobních kontaktů, zejména v hybridních týmech, kde někteří kolegové budou i nadále pracovat vzdáleně.

Vzhledem k tomu, že se na online komunikaci budeme stále spoléhat, proč ji nevyužít co nejlépe tím, že na každé schůzce věnujeme čas krátkým neformálním rozhovorům? Možná budete muset zahájit počáteční konverzaci, ale pravděpodobně zjistíte, že se vaši kolegové brzy začnou těšit na příležitost občas si s kolegy jen tak popovídat. To vám dá šanci dobít energii prostřednictvím sociálních rozhovorů a interakcí s ostatními.

2. Vytvořte příležitosti k přemýšlení nahlas

Můžete do svého týdenního programu schůzek přidat vyhrazený čas na brainstorming, kde se může kdokoli podělit o výzvu, před níž stojí, nebo o úkol, o němž by chtěl mluvit. Pokud jste typ člověka, který generuje své nejlepší nápady tím, že je probere s ostatními, dá vám to příležitost promluvit nahlas a diskutovat o svých myšlenkách.

3. Budujte dále svou síť online a zvedněte telefon.

Pokud máte rádi diskuse a rozhovory, můžete se více zaměřit na budování kontaktů online. Využijte každé příležitosti, zvedněte kolegům telefon a proberte, co je třeba. Dokud budete dodržovat sociální odstup, stále můžete vést diskuze s ostatními v kanceláři, ale je důležité mít na paměti, že ne každý bude chtít, abyste se pravidelně zastavovali u jeho stolu.

4. Zeptejte se, zda můžete trávit více dní v kanceláři.

Pokud pro práci potřebujete kancelářský šum, zeptejte se zaměstnavatele, zda se do kanceláře můžete trvale vrátit. Váš zaměstnavatel možná bude muset omezit počet zaměstnanců, kteří mohou do kanceláře v některých dnech docházet, ale může se najít někdo, kdo by raději pracoval výhradně z domova.

5. Zvyšujte svou kvalifikaci.

Využijte čas k tomu, abyste na sobě zapracovali. Naučit se motivovat, důvěřovat svým instinktům a individuálně řešit problémy, aniž byste museli mluvit o svých nápadech s ostatními, to jsou dovednosti, které dlouhodobě prospějí vaší kariéře. Existuje mnoho nástrojů a platforem, ze kterých si můžete vybrat, pokud se chcete na dálku vzdělávat, od podcastů po webináře nebo čtení odborných knih a článků.

6. Pamatujte na psychickou pohodu.

Pokud se vám daří při úzké spolupráci s ostatními ve skupinovém prostředí, můžete trpět pocity osamělosti, i když jste zpátky v kanceláři. Oddělená pracovní místa jsou navržena tak, aby udržovala lidi dále od sebe, než jsme byli dříve zvyklí. Využijte příležitosti, kdy můžete komunikovat s ostatními, jen se ujistěte, že při práci dodržujete nezbytný odstup.

 

Newsletter