Praha bude muset znovu vypracovat změnu územního plánu metra D

Praha bude muset znovu vypracovat změnu územního plánu pro trasu metra D. Nejvyšší správní soud (NSS) zamítl kasační stížnost města proti rozsudku Městského soudu v Praze, který změnu územního plánu vytyčující trasu na několika místech zrušil. Vyplývá to z verdiktu NSS, který má ČTK k dispozici. Primátorčina náměstkyně Petra Kolínská (SZ/Trojkoalice) ČTK řekla, že hlavní město zahájí potřebné kroky ke změně územního plánu v lednu. Přestože se spor týkal několika pozemků, město bude muset vypracovat změnu územního plánu pro celou trasu.

„Město v lednu zahájí kroky k novému projednání schválení změny, a to na základě dohody s vlastníky dotčených pozemků. Výstavba metra je pro pozemky soukromých vlastníků benefit, nikoli újma, takže cesta pro dohodu jistě existuje,“ uvedla Kolínská.

Praha podala u NSS kasační stížnost proti rozsudku soudu z července 2015. Soud tehdy vyhověl několika navrhovatelům z řad majitelů pozemků nutných pro stavbu metra, kteří napadli schválenou změnu územního plánu pro trasu D. Přestože se rozhodnutí soudu tehdy týkalo pozemků v okolí Thomayerovy nemocnice v Krči a pozemků mezi budoucími stanicemi Nové Dvory a Písnice, změnu bude muset město vypracovat pro celou trasu.

Jak dlouho bude schvalování změny trvat, nelze v tuto chvíli přesně stanovit. „Jedním z faktorů bude právě například dohoda s majiteli pozemků o výkupu,“ řekla Kolínská. Podle Ondřeje Boháče pověřeného vedením Institutu plánování a rozvoje, který změnu zpracovává, by vypracování mohlo trvat jeden a půl až dva roky. I přes nynější zrušenou změnu sice v územním plánu trasa je, ale v zastaralé verzi – tu, která odpovídá stavebním záměrům zrušil soud.

Praha tak má pro trasu nyní pouze takzvané územní rozhodnutí, které je sice ve shodě se zásadami územního rozvoje, ale v rozporu s územním plánem, na jehož základě bylo vydáno. Navíc majitelé pozemků rozhodnutí rovněž napadli u soudu. Verdikt vynesen dosud nebyl. Pokud by rozhodnutí soud zrušil, Praha by musela stavbu trasy začít chystat zcela od začátku, to znamená včetně získání všech nutných dokumentů a souhlasů úřadů.

Praha a dopravní podnik se dlouhodobě potýkají s problémy při výkupu pozemků. V uplynulých měsících se proto objevil záměr vybudovat nejdříve tunely a konečné stanice a stanice na trase dostavět později – o tom, zda se tak stane, zatím město nejednalo.

Metro D má odlehčit trase C a propojit sídliště na jihu Prahy s centrem města. Trasa vede kolem krčského nádraží a Thomayerovy nemocnice přes Nové Dvory do Písnice. Novou trasu chystá město řadu let, kudy povede směrem do centra, není definitivně rozhodnuto, nejčastěji se mluví o jejím zakončení na náměstí Míru.

Newsletter