Euro smazalo dopolední ztráty a posouvá se zpět nad 1,1800 EURUSD. Maďarská centrální banka zvýšila sazby více, než očekával trh. Forint je spolu se zlotým v zisku, koruna smazala ztráty k otevírací ceně na 25,67 za euro.

Praha chce zakázat vjezd vozům delším 12 metrů na území města

Vedení Prahy hodlá do 14 dnů zakázat vjezd vozidel delších než 12 metrů na území města. Reaguje tím na vyřazení dostavby části Pražského okruhu ze seznamu projektů, které mají získat ve zrychleném řízení stanovisko EIA posuzující vliv staveb na životní prostředí. Dostavba úseku mezi D1 a Běchovicemi není dostatečně připravena, proto se nedostala na seznam, reagovalo ministerstvo životního prostředí.

Okruh má odvést z centra tranzitní dopravu, v provozu je nyní asi polovina celého okruhu.

Magistrát nyní připravuje konkrétní síť komunikací, kam by měly mít vozy delší než 12 metrů do dvou týdnů zakázán vjezd. „Věcný záměr by měl jít do rady a následně připomínkového řízení,“ řekl dnes novinářům primátorčin náměstek Petr Dolínek (ČSSD). Město bude posuzovat auta podle délky proto, že například při výstavbě domů firmy používají mixy s betonem. „Ty jsou kratší než 12 metrů, ale jsou těžší než 12 tun, takový zásah do fungování města udělat nemůžeme,“ dodal.

Ministerstvo dopravy si uzavření takzvaného městského okruhu mezi Spořilovem a Běchovicemi nepřeje. Podle něj je ale pro hodnocení připravovaného kroku důležitý právě seznam zakázaných ulic. Podmínkou pro zákaz vjezdu, který je v kompetenci města, je vyjádření policie, která mimo jiné posuzuje celkový dopad na dopravní situaci, uvedl mluvčí resortu Tomáš Neřold. Právě část městského okruhu, kterou by ministerstvo na seznamu zakázaných silnic nerado vidělo, slouží jako náhradní trasa za dosud chybějící úsek obchvatu Prahy.

Praha reaguje na krok vlády, kdy byla část okruhu číslo 511 vyřazena ze seznamu 11 prioritních staveb, které by měly získat posouzení EIA ve zrychleném řízení – nově by stačilo rozhodnutí vlády a ministerstva životního prostředí. Stavbu má nahradit některý z projektů železniční sítě.

Projekt není podle ministerstva životního prostředí dostatečně připraven. Takovým nechce Evropská komise umožňovat zrychlené řízení ani je platit z evropských fondů, řekla ČTK mluvčí úřadu Petra Roubíčková. Podmínkou Bruselu podle ní je, že musí být před vydáním stavebního povolení a okamžitě poté začít stavět. Projekt je podle mluvčí problematický, nevládní organizace a městská část vyhrály některé soudy.

Dolínek ale s postupem nesouhlasí, mohl by prý způsobit odklad stavby o další tři až čtyři roky. „Stavba 511 je klíčovou dopravní stavbou. Pro stavbu jsme udělali vše, co můžeme, máme ji ve všech potřebných dokumentech, dokonce Praha vyhrála i soud, kdy podala část starostů žalobu na trasu okruhu,“ řekl. Podporu stavbě memorandem vyjádřilo 16 pražských i mimopražských starostů, k nim se přidala Praha 11. „Nechápu, proč není ministerstvo více proaktivní a nesnaží se nám pomoci,“ řekl.

Pražský okruh má mít po dokončení délku 83 kilometrů. Nyní je hotovo 41,3 kilometru. Dotyčný úsek měří 12,5 kilometru. Nyní je hotov třeba úsek od D1 k D5 a několik kilometrů na východě u Černého Mostu.

Newsletter