Prazdroji se loni dařilo i v zahraničí, kde prodal 4,5 milionu hektolitrů piva

Obliba piv z Plzeňského Prazdroje v roce 2019 vzrostla nejen v tuzemsku, ale také ve světě. Pivovar v zahraničí loni prodal 4,5 milionu hektolitrů piva, což je meziroční nárůst o 2,5 %. V součtu s domácím trhem, kde prodeje dosáhly 7,3 milionu hektolitrů, tak Prazdroj hlásí celkový prodaný objem za loňský rok 11,7 milionu hektolitrů piva, tedy celkový růst o 1 %.

Samotný export největší tuzemské pivovarnické společnosti v roce 2019 činil 1,8 milionu hektolitrů a vzrostl o více než 2 %. „Největšími exportními teritorii pro nás loni i nadále zůstalo Slovensko a Německo. Podařilo se nám růst i v dalších zemích, nejvýrazněji v Rusku, Maďarsku, USA nebo Japonsku a měli jsme nakročeno, aby i letošní rok byl v zahraničí příznivý. Celosvětová pandemie koronaviru, bezpečnostní opatření napříč celým světem, zavřené hospody a restaurace a dočasná změna spotřebitelského chování ale letošní celkový export výrazně zkomplikují,“ říká generální ředitel Plzeňského prazdroje Grant Liversage.

Vývoz ležáku Pilsner Urquell, který se vyrábí pro celý svět pouze v Plzni, vzrostl o více než 4 % na 1,2 milionu hektolitrů. Celkem se ho tak loni prodalo v tuzemsku i ve světě 2,7 milionu hektolitrů, tedy o 2,5 % více než v roce 2018. „Prodeje čepovaného piva Pilsner Urquell v zahraničí loni rostly rychleji než baleného. Jeho spotřeba v sudech se v cizině zvýšila o 8 %, v tancích dokonce o 11 %. Do tohoto trendu však bohužel zasáhla situace s koronavirem. V mnoha zemích světa platila a někde stále ještě platí podobná omezení, jako jsme zažili v Česku. Hospody byly zavřené a odbyt sudového piva byl tedy minimální. Jednoznačně tedy letos převažuje zájem o balené pivo, ale jeho prodeje nenahradí výpadek toho čepovaného. Uděláme ale maximum pro to, aby si spotřebitelé po skončení pandemie opět mohli vychutnat naše značky tak, jak byli zvyklí, tedy i v hospodách u nás i v zahraničí,“ uvádí Grant Liversage.

Oblibě piv z Prazdroje ve světě pomáhá také obecně se zvyšující povědomí o českém ležáku. „Chceme, aby se naše značky staly synonymem prvotřídního zážitku pro zákazníka. Právě do této oblasti směřuje velká většina našich aktivit, jako například školení výčepních a personálu, kontroly způsobu ošetřování piva či motivační programy pro výčepní, kteří s našimi značkami pracují,” říká Kamil Růžek, obchodní sládek Prazdroje pro exportní trhy.

„Zároveň jsme překlopili všechna nová školení do online prostředí. U teorie to jde, ale největší překážkou je praktická část, kdy tapsteři standardně navštěvují pivovar, učí se praktické dovednosti v péči o výčepní zařízení a v neposlední řadě pracují s českými výčepními ve vybraných plzeňských hospodách. To teď není možné, proto čekáme, až se opět otevřou hranice a my budeme moci s nováčky školení dokončit,“ dodává Kamil Růžek.

Na zahraničních prodejích Prazdroje se podílí také vývoz Velkopopovického Kozla, který meziročně vzrostl o 12,5 %. Největší zájem je o něj v plechovkách a skleněných lahvích. K celkovému úspěchu ve světě loni přispěla také licenční výroba Kozla, která se oproti předchozímu roku zvýšila o téměř 3 % na 2,7 milionu hektolitrů. Licenčně se Kozel vyrábí celkem v osmi zemích, nejvíce v Rusku.

Newsletter