Přemysl Vícha z Patro.cz: Výrazně jsme optimalizovali interní logistiku v rámci našeho skladu

Zboží do hodiny doma, výdejní boxy i další inovace se nevyhýbají ani logistice a eshopům. O změně v oblasti e-commerce jsme si povídali z Přemyslem Víchou, ředitelem divize E-business NWT / Patro.cz.

Jak se oblast e-commerce proměnila v posledních letech?

Výrazně se pracuje na logistice, poslední míli ke koncovému klientovi. Není neobvyklá nabídka od eshopů, že má klient zboží i do hodiny od objednání doma. Výrazně se rozšiřuje nabídka výdejních boxů. To jsou věci jen ze strany logistiky. E-commerce v době covidu zaznamenal výrazný růst a bylo třeba ve všech segmentech optimalizovat a rostou ti co byli připraveni. Výrazný rozvoj mají též doplňkové služby, například připojištění za ztracené či rozbité zboží. Svůj boom mají i odložené platby (Twisto, Mallpay…).

Je e-commerce inovativnější než jiná odvětví?  

Netroufnu si hodnotit jiné obory, na to jsou určitě povolanější. Covid však napomohl náš „průmysl” ještě více nakopnout. Za poslední rok jsme se posunuli v ovládání nákupů o cca 2-3 roky dopředu. Výrazně se zvýšil počet zákazníků, kteří se nebojí nakupovat přes internet. Například cílová skupina nad 65 let se nám zvýšila o cca 150 %.

Které logistické projekty plánujete?

Výrazně jsme optimalizovali interní logistiku v rámci našeho skladu. Zvýšili jsme průtok zboží z našich skladů o cca 300 %. Také jsme zapracovali na interním marketplaces (dropshippingu), který nám nyní činí cca 10 % všech objednávek, které realizujeme. To znamená, že klient obdrží zboží rychleji a náš sklad to nezatíží a klient si ničeho nevšimne. Šetříme tím i životní prostředí, jelikož zboží zbytečně nevozíme “nahoru / dolů” po celé České republice.

Je něco, co se zatím nepovedlo?

Co se nám zatím v Patro.cz nevyplatilo byla expedice do 3 hodin od objednání v aglomeraci Zlín. Nebyl o danou službu zájem, tehdy jsme předběhli dobu, která ale přijde. Jsme na ni připraveni. Ne každý preferuje zboží mít ihned u sebe.

Jaké jsou podle vás hlavní trendy v logistice?

Logistika je pro eshopy nejdůležitějším partnerem. Proto jsme investovali a naintegrovali všechny velké hráče, abychom nabídli klientovi rychlou a příjemnou expedici, tam kam potřebuje. Zároveň vnímáme problémy dopravců a vypínáme ty, kteří mají dočasné logistické problémy.

Poslední dobou je samozřejmě největším problémem dodávka zboží kontejnery k nám na sklad. Výrazné zvýšení cen a zpoždění dodávek má vliv téměř na každý sortiment. S tímto si musíme však poradit, jiná cesta není. Je to věc, na kterou se nikdo neuměl připravit, prostě některé zboží výrazně zdražuje a je nedostupné. Kdo něco potřebuje nakoupit, tak ať nakupuje již nyní.  Největší výzvou je nyní přepravit zboží v co nejkratším čase.

Newsletter