Evropské i americké výnosy klesají. Dolar ve ztrátě nad 1,0700 za euro. Měny regionu v zisku. Koruna zpět pod 25,20 za euro.

Přeprava nákladu v ČR loni vzrostla o desetinu, byla nejvyšší za 8 let

Přeprava nákladu v České republice loni vzrostla o desetinu a byla nejvyšší za osm let. Přepraveno bylo 594,8 milionu tun nákladu, z toho téměř tři čtvrtiny po silnicích, na železnici připadla zhruba šestina. Silniční přeprava tak stoupla výrazněji než železniční, dařilo se však i přesunu nákladu po vodě. Letadlem putovalo zhruba stejné množství nákladu jako předloni. Vyplývá to z čísel, která tento týden zveřejnil Český statistický úřad.

Náklad přepravený po silnicích i po železnici se v předchozích třech letech každoročně zvyšoval, až se loni vrátil nad úroveň roku 2008. Zatímco v silniční dopravě dominuje vnitrostátní přeprava s 85procentním podílem, na železnici je situace opačná. Po kolejích se věci přepravují převážně do zahraničí, i když převaha není výrazná. Mezinárodní přeprava si ukrajuje 57procentní podíl.

V loňském roce výrazně vzrostla především silniční přeprava, množství přepravených věcí se meziročně zvýšilo o 13 procent. Po železnici bylo přepraveno o 6,4 procenta více nákladu než předloni a po vodě přeprava vzrostla o čtyři procenta na 1,85 milionu tun. Letecká přeprava loni téměř stagnovala, z celkového objemu 58,4 milionu tun nákladu putovalo téměř veškeré zboží přes hranice. Do zahraničí odletělo 55 procent přepraveného objemu, naopak v tuzemsku přistálo 45 procent.

Výkon železniční nákladní dopravy v tunokilometrech byl loni vyšší o 4,65 procenta. Zhruba dvě třetiny přepravních výkonů představovala mezinárodní doprava, jejíž růst byl téměř desetinový. Výkon vnitrostátní dopravy po železnici naproti tomu klesl o 2,5 procenta. V rámci mezinárodní železniční nákladní dopravy byl růst vývozu i dovozu výraznější při hodnocení přepravního výkonu v tunokilometrech než při hodnocení hmotnosti přepravených věcí. Naopak hmotnost přepravených věcí v rámci tranzitní přepravy přes území ČR loni klesla o půl procenta na 8,88 milionu tun, předloňských 8,93 milionu tun byl ovšem rekord.

Výhodou dopravy nákladů po silnici v porovnání s přepravou po železnici je flexibilita a rychlost. Hmotnost přepraveného zboží po silnici se loni zvýšila o 13 procent, výkony ale rostly o 5,75 procenta. Průměrná přepravní vzdálenost se loni zkrátila o devět kilometrů na 130,9 kilometru. Za tím stojí především zkrácení přepravní vzdálenosti mezinárodní přepravy o 16 kilometrů na průměrných 584 kilometrů. Naopak ve vnitrostání přepravě se trasa prodloužila o 4,3 kilometru na 56,2 kilometru. Rozdílně se vyvíjela vnitrostátní a mezinárodní silniční doprava. Zatímco výkon vnitrostátní silniční nákladní dopravy vzrostl o čtvrtinu, mezinárodní o tři procenta klesla.

Nákladní doprava v Česku (v milionech tun):

Rok železniční silniční vodní letecká CELKEM
2015 97,401 437,118 1,853 58,445 594,817
2014 91,564 386,243 1,780 58,312 537,899
2013 83,957 351,517 1,618 58,018 495,110
2012 82,968 339,314 1,767 58,679 482,722
2011 87,096 349,278 1,895 69,523 507,792
2010 82,900 355,911 1,642 65,772 506,225
2009 76,715 370,115 1,647 54,248 502,725
2008 95,073 431,855 1,905 56,392 585,225
2007 99,777 453,537 2,242 61,208 616,764

Zdroj: ČSÚ

Newsletter