Včerejší komentář viceguvernéra Fedu Claridy o taperingu a načasování zvýšení sazeb podpořil dolar a americké tržní sazby, včetně těch reálných. Euro se proti dolaru obchoduje na 1,1830 EURUSD. ČNB dnes zvýší sazby a představí novou prognózu. Rizikem silnější koruny je rychlejší úroková normalizace. Koruna se obchoduje pod 25,45 za euro.

Průměrný udávaný nájezd ojetin stoupl na 161.000 km

Průměrný počet udávaných najetých kilometrů u prodávaných ojetých aut na českém trhu začal výrazně stoupat. Proti konci loňského roku se letos ve 3. čtvrtletí zvýšil o 19.000 na 161.000 km. Podíl aut s více než 200.000 km na tachometru stoupl z 16 na 26 procent. Uvedla to dnes společnost Cebia v tiskové zprávě.

„Znamená to, že prodejci častěji přiznávají vyšší najetý stav tachometru a motoristé je častěji kupují. Pokud vezmeme v úvahu, že zhruba 40 procent vozidel bylo v daném období průměrně stočeno o 100.000 kilometrů, skutečný stav najetých kilometrů překračuje 200.000 kilometrů,“ uvedl ředitel Cebie Martin Pajer.

Podle manažera serveru Sauto.cz Františka Proška přitom právě počet ujetých kilometrů u ojetiny indikuje, jaké investice do oprav a údržby zájemce o automobil čekají. Za šest let provozu může rozdíl v provozních nákladech mezi dvěma typově podobnými vozy dosáhnout až 200.000 korun. Nemusí přitom platit, že prémiové značky jsou na provoz vždy dražší. Celkové provozní náklady při nájezdu 10.000 km ročně mohou včetně spotřeby a amortizace ojetých vozů přesáhnout i 600.000 Kč.

„Je důležité požadovat od minulého majitele jasný přehled provedených oprav a zkusit si vymínit finanční kompenzaci v případě nepravdivých údajů. V opačném případě kupujete zajíce v pytli,“ dodal Prošek s tím, že náklady v řádu desítek tisíc korun si může vyžádat špatný stav náprav, spojky nebo vstřikovačů.

Průměrná prodejní cena ojetin na českém trhu se pohybuje kolem 192.000 korun. V cenové kategorii mezi 100.000 a 200.000 Kč se prodává 39 procent všech ojetých aut.

Newsletter