První velké řetězce mění způsob nakupování a placení

Obchodní řetězec Globus rozšíří na konci října systém samoobslužného skenování zboží během nákupu do všech svých hypermarketů v ČR. Placení a nakupování v obchodech přes skenery či mobilní telefony chystá také Tesco, podrobnosti představí v příštím týdnu. Další velké řetězce zatím upřednostňují samoobslužné pokladny.

Celkem budou mít zákazníci Globusu v 15 obchodech k dispozici 1600 skenerů a 81 pokladen. Technologie Scan&Go prošla tříletým testováním, které ukázalo, že zákazníci moderní styl nakupování přijali. K největším výhodám patří úspora času a rychlé odbavení bez čekání. U pokladny nemusí zákazník znovu načítat zboží. Většina času se ušetří tím, že odpadá vykládání zboží na pokladní pás.

„Zákazník bere zboží do ruky jen dvakrát – když ho dává do vozíku a současně skenuje, a pak až ho ukládá do auta. Zboží může během nákupu ukládat také přímo do tašky, čímž se ušetří ještě jeden úkon,“ uvedla mluvčí Globusu Pavla Hobíková.

Také Tesco chystá nový způsob nakupování. Podrobnosti ke službám Scan&Shop a Scan&Shop Mobile představí příští týden. „Tyto služby budou postupně spuštěny v 17 obchodech Tesco ve střední Evropě. O přesném spuštění této služby v Česku budeme informovat,“ uvedl mluvčí Václav Koukolíček.

Zatím novinka funguje v hypermarketech v Trnavě a v Nitře. „Zákazníci mohou zboží naskenovat a zabalit přímo do svojí tašky v nákupním vozíku. Ušetří tak čas věnovaný vykládání zboží na pokladní pás a ukládání do tašek. Kromě toho, tímto způsobem mohou mít nakupující svoje výdaje pod kontrolou,“ uvedl obchodní ředitel Tesco na Slovensku Martin Kuruc.

V případě Scan&Shop Mobile využívá zákazník při nakupování svůj mobilní telefon, do kterého si stáhne aplikaci, která nahradí ruční skener. „Pro fungovaní systému je důležité nejprve naskenovat QR kód při vstupu do prodejny. Na konci nákupu aplikace v telefonu vygeneruje kód nákupu, který je nutné naskenovat ručním skenerem ze samoobslužné pokladny a zaplatit,“ uvedlo Tesco.

Kaufland nyní zavedení podobné novinky neplánuje. „V zásadě se zajímáme o celou řadu inovací, které vedou ke zpříjemnění nákupu našich zákazníků, kam patří i možnost samoobslužného skenování Scan&Go. V současné době o jeho zavedení však neuvažujeme,“ uvedl mluvčí Michael Šperl.

Také Albert systém Scan&Go nevyužívá. „Zákazníci mohou platit na obslužných i samoobslužných pokladnách, kterými jsou vybaveny desítky vybraných obchodů,“ dodala mluvčí řetězce Barbora Vanko. Systém scan&go funguje tak, že na začátku nákupu si zákazník vyzvedne u vstupu na prodejní plochu mobilní ruční skener. Zboží skenuje už při vkládání do vozíku a celkovou hodnotu svého nákupu má po celou dobu stále pod kontrolou. Na závěr zboží zaplatí u vyhrazených pokladen. Dobu nákupu tak zkrátí o čas ve frontě a čas strávený vykládáním zboží na pokladní pás.

Newsletter