Rakouská prezidentská kampaň se vedla i na sociálních sítích

Značná část kampaně před nedělními prezidentskými volbami v Rakousku se vedla i na sociálních sítích. Právě tady se přitom nejvíce projevila polarizace společnosti, která si příštího prezidenta vybere poprvé z kandidátů, které nenavrhla ani jedna z velkých vládních stran. Týmy bývalého předsedy strany Zelených Alexandera Van der Bellena i kandidáta Svobodné strany Rakouska (FPÖ) Norberta Hofera podle rakouských politologů možnosti facebooku či twitteru rozpoznaly a umně využily k mobilizaci svých příznivců.

„Přímý efekt sociálních médií na rozhodování voličů je spíše malý. Mají ale obrovský nepřímý efekt,“ řekl v rozhovoru s ČTK politolog Thomas Meyer. Klasická média si podle něj často všímají třeba toho, kolik má který kandidát fanoušků na facebooku a z toho pak odvozují jejich popularitu. V tomto ohledu se zdá být oblíbenější Hofer, jehož oficiální účet se líbí více než 307.000 uživatelům facebooku, zatímco Van der Bellen má jen něco přes 255.000 fanoušků. Podle Meyera je v tomto ohledu ale rekordmanem předseda FPÖ Heinz Christian Strache, který během kampaně vydatně podporoval svého spolustraníka Hofera. Na „Líbí se mi“ na jeho profilu kliklo 460.000 lidí. „A to už je velmi relevantní,“ dodal Meyer.

Jedením z nejdiskutovanějším příspěvků posledních dní se stalo video, které na facebook umístil Van der Bellenův tým. Devětaosmdesátiletá paní Gertrude, která přežila pobyt v koncentračním táboře za druhé světové války, se v něm rozhodla podělit o své obavy z případného vítězství kandidáta FPÖ Norberta Hofera. „(Chtějí) dostat z národa, z lidí ty nejnižší pudy. Ne to slušné, nýbrž to nejnižší. A to už tu jednou bylo,“ říká na videu seniorka. „Když Židé museli čistit ulice, stáli Vídeňané, ženy, muži, dívali se a posmívali… A to se snaží z lidí zase dostat na povrch. A to bolí. Toho se bojím,“ dodává.

Bodem zlomu pro ni prý bylo, když předseda FPÖ Strache před časem hovořil o tom, že není vyloučené, že v Rakousku kvůli přílivu migrantů vypukne občanská válka jako ve 30. letech minulého století, kdy se proti sobě se zbraní v ruce postavila socialisté a konzervativci. „Tehdy jsem viděla první mrtvé v životě, bohužel ne poslední,“ vzpomíná na videu paní Gertrude. „To se nesmí opakovat,“ dodává. „Pro mě jsou to asi poslední volby…, ale mladí mají před sebou celý život a oni se musí postarat o to, aby se jim dál dobře vedlo,“ dodává pamětnice s tím, že to se může podařit jen tehdy, pokud budou rozumně hlasovat. Video během kampaně značně rezonovalo, na internetu jej zhlédlo kolem 3,3 milionu lidí.

Na podporu Van der Bellena vystoupila prostřednictvím videí sdílených na facebooku řada známých osobností rakouského veřejného života, mimo jiné vítězka hudební soutěže Eurovize Conchita Wurstová. Starší voličky se snažil Van der Bellen na svou získat videem s manželkou Doris Schmidauerovou. Více než 1,7 milionu zhlédnutí má na svém kontě video s písní I am from Austria, často označovanou za neoficiální rakouskou hymnu, kterou expředsedovi Zelených poskytl známý písničkář a jeden z nejúspěšnějších zástupců takzvaného austropopu Rainhard Fendrich.

Aktivní byl na facebooku také tým Norberta Hofera. Představit se kandidáta FPÖ snažil jako muže z lidu, který nepatří k elitě a běžně třeba seká před svým domem trávník a po domovském Pinkafeldu jezdí na mopedu. Videa na podporu Hofera, která jeho tým sdílel na facebooku, na rozdíl od jeho soupeře neukazují umělce a politiky, ale běžné lidi se všedními starostmi. Snaha vyzdvihnout to, že Hofer je kandidátem lidu, nikoli elit, se přitom jako červená nit táhla celou jeho kampaní.

Hofer se snažil během kampaně na sociálních sítích vystupovat především důstojně, jak se patří na budoucí hlavu státu. Hlavní platformou útoků proti Van der Bellenovi se tak stal facebookový účet předsedy FPÖ. „VDB volil komunisty. A to i po krvavém potlačení Pražského jara,“ napsal Strache například například o expředsedovi Zelených tento týden.

Newsletter