Evropské i americké výnosy rostou. Dolar oslabila nad 1,0700 za euro, pomohla nad očekávání horší data amerického indexu PMI. Koruna krátce zpevnila pod 25,20 za euro. Aktuálně část zisků odevzdává nad tuto hranici.

RegioJet končí na Slovensku s dálkovými vlaky

Český soukromý dopravce RegioJet ukončí v prvním čtvrtletí příštího roku provoz svých dálkových vlaků mezi Bratislavou a Košicemi. Společnost tento krok odůvodnila údajně nekalou konkurencí slovenského státního dopravce ZSSK, proti které nezakročil tamní ministr dopravy Ján Počiatek. ČTK to dnes sdělil mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

RegioJet začal na vlastní komerční riziko provozovat dálkové vlaky mezi dvěma největšími městy na Slovensku loni v prosinci. Poprvé tak došlo k tomu, že na Slovensku si na jedné vnitrostátní dálkové trati začali konkurovat dva dopravci. Souboj o zákazníka vedl ke zlevnění jízdného, ZSSK rovněž oznámila nové služby ve svých IC vlacích vyšší kategorie, na jejichž provoz nedostává od státu dotace.

„Vlaky IC ZSSK nebyly nikdy v zisku, od začátku jezdí za podnákladové ceny, které ZSSK v den, kdy RegioJet oznámil své ceny, snížila na polovinu s cílem zničit nového konkurenta. Trpělivě jsme v zájmu našich zákazníků čekali, až se to politicky odpovědný ministr Počiatek rozhodne vyřešit. Nestalo se nic a ministr nadále toleruje to, že nás ZSSK nekalou soutěží poškozuje,“ uvedl RegioJet.

ZSSK letos na jaře omezila počet spojů IC na trati mezi Bratislavou a Košicemi o dvě pětiny. Státní dopravce to tehdy zdůvodnil cenovou válkou RegioJetu. Loni IC vlaky prodělaly více než milion eur.

RegioJet si již loni stěžoval na ZSSK u antimonopolního úřadu, který o jeho podnětu podle dostupných informací dosud nerozhodl. Český dopravce nyní oznámil, že podá žalobu a bude žádat odškodné za údajné zneužití dominantního postavení ze strany ZSSK. Výši způsobené škody předběžně odhadl na několik desítek milionů eur.

Český dopravce uvedl, že už od 13. prosince bude na 445 kilometrů dlouhé trase mezi Bratislavou a Košicemi provozovat pouze tři páry spojů, zruší noční spoj a nezavede žádné nové spoje, které původně plánoval.

Na hlavní slovenskou železniční trať RegioJet vstoupil loni necelý měsíc poté, co levicová vláda premiéra Roberta Fica zavedla bezplatnou přepravu dětí, studentů a seniorů v dotovaných spojích, kterou stát dopravcům proplácí. Na dálkové vlaky RegioJetu a na IC vlaky ZSSK se přeprava zdarma nevztahuje. ZSSK mezi Bratislavou a Košicemi ale provozuje i státem dotované rychlíky, ve kterých zmiňované kategorie cestujících za přepravu platit nemusí.

RegioJet na Slovensku zajišťuje také státem dotovaný provoz osobních vlaků na regionální trati z Bratislavy do Komárna na jihu země. Společnost letos na Slovensku otevřela autobusovou linku mezi Bratislavou a Banskou Bystricí a minulý týden začala provozovat autobusovou linku mezi Bratislavou, vídeňským letištěm a Vídní.

Newsletter