Nad očekávání lepší německá data o indexu PMI podpořila euro. Společná měna je v zisku nad 1,0650 dolaru za euro. Měny regionu ve ztrátě. Koruna se obchoduje kolem 25,30 za euro.

Restaurace po korona krizi hledají možnosti, jak zvýšit hygienické standardy

Korona krize zrychlila digitalizaci gastroscény. Restaurace v Česku po týdnech zavřeného nebo omezeného provozu a souvisejícím ekonomickým problémům hledají další možnosti digitalizace svých procesů a zvýšení bezpečnosti hostů. Mezi příklady patří Qerko umožňující bezkontaktní placení přes mobilní aplikaci nebo nový projekt Chooice, který nabízí zdarma digitální jídelníček. Oba fungují na základě QR kódů umístěných na stolu restaurace, a kromě snižování provozních nákladů zvyšují hygienické standardy.

Pro nemalou část restaurací a barů se stala bezpečnost klíčovou otázkou, a i po uvolnění vládních nařízení o omezení provozu podniky počítají obrovské ztráty. Hledají proto způsoby, jak hosty nalákat zpátky a nabídnout jim bezpečnější prostředí.

„V reakci na pandemii koronaviru například Itálie zakázala používání papírových menu a placení v hotovosti, čímž snižují riziko nákazy mezi hosty v restauracích a barech. QR kód je již dlouhodobě trendem v asijských zemích a aktuálně o jejich zavedení přemýšlejí evropské země, Spojené státy či Rusko,“ popisuje Alex Ilyash, zakladatel projektu Chooice s tím, že využívání QR kódů v restauracích není novinkou. Jde o existující technologií, jejíž využití pandemie koronaviru jen rozšířila.

Jedním z příkladů použití QR kódu v „post-koronavirovém“ světě je digitální jídelníček. Restaurace umístí QR kód na stůl nebo menu, host si po usazení ke stolu mobilem načte jedinečný QR kód a následně přímo ve svém webovém prohlížeči (bez nutnosti instalace samostatné aplikace) vidí jídelní lístek restaurace. Zvyšuje se tak komfort zákazníků, kteří nemusí čekat na obsluhu, i hygienické standardy – papírové menu je náchylné na přenos virů a může zvyšovat riziko nákazy zákazníka. Nová aplikace Chooice tuto službu nabízí zdarma navždy s tím, že restaurace, ve kterých se služba osvědčí budou moct přejít na placenou verzi s objednáním jídla ke stolu nebo digitalizaci zákazníků.

Standardem se u nás pomalu stává také platba pomocí QR kódů. Tento uživatelsky zcela jednoduchý způsob placení přišel do Evropy z Asie, kde je běžným pomocníkem restaurací, protože šetří čas a peníze jak zákazníkům, tak personálu. V tuzemsku tuto službu začala jako první nabízet společnost Qerko, která jako jediná na českém trhu umožňuje implementovat placení do jakékoliv existujícího pokladního systému.

„Bezkontaktní placení je neoddiskutovatelně současný hit gastra a do budoucna budou tyto platby a další technologie určovat jeho trend. Qerkem lze v současné době zaplatit ve více než 200 restauracích, nejen v Praze a velkých městech, ale i v Jablonci nad Nisou, ve Frýdku Místku nebo třeba v Hradci Králové, a to napříč celým spektrem restauračního byznysu – Žluté Lázně, Etapa, Pivo Karlín nebo třeba Radegastovna. Qerko dokáže personálu ušetřit čas, který lze investovat do kvalitnějšího servisu zákazníkům, a hlavně – hosté jsou díky němu spokojenější, což dokazují i mnohem vyšší dýška,“ doplňuje CEO Qerka Lukáš Kovač.

Zkušenosti restaurací s technologiemi QR:

Gleb Khalemski, Coffee & Waffles: „V Coffee & Waffles reagujeme na současné jídelní trendy a zároveň nechceme zmeškat digitalizaci gastra v ČR. Navíc chceme vyjít vstříc našim zákazníkům, kteří jsou zvyklí ovládat vše ze svého mobilního telefonu.“

Željko Đuričić a Radmir Bartula, La Piccola Perla: „Jako italská restaurace sledujeme vývoj u nás doma. Místní restauratéři nahradili papírové jídelníčky modernějším QR kódem, který se stává nejen trendem, ale nutností. Inspirovali jsme se a rozhodli se jít stejnou cestou, abychom zvýšili bezpečnost a pohodlí našich hostů.“

Vladimír Svoboda, Adria: „Naše restaurace je na pražské gastro scéně stálicí. Někteří hosté k nám chodí již několik let, během polední pauzy k nám míří především lidé z okolních kanceláří. Chceme si i po koronové krizi udržet vysoký standard služeb a nabídnou jim tak s digitálním jídelníčkem bezpečnější prostředí.“

Newsletter