Euro proti dolaru smazalo dnešní zisky a posouvá se pod hranici 1,1870 EURUSD. Měny regionu těží ze slabšího dolaru a z lepšího tržního sentimentu. Jediná koruna krátce oslabila zpět nad 25,50 za euro, aby se poté vrátila zpět pod tuto hranici.

Rok 2020 přinesl Seznamu rekordní tržby v hodnotě téměř pěti miliard korun

Celkové tržby společnosti Seznam.cz činily v loňském roce 4,946 miliard korun, což je v meziročním srovnání nárůst o 5,5 procent. Česká internetová jednička vykázala za rok 2020 EBIT ve výši necelých 1,6 miliardy korun, o téměř 180 milionů korun více než za rok 2019. Seznamu se dařilo s návštěvností domovské stránky, ve srovnání s trhem významně rostla i služba Zboží.cz. Mapy.cz nasadily dopravní navigaci včetně kompletních informací o silniční dopravě a Vyhledávání meziročně vyrostlo o šest procent.

„Stejně jako spousta firem i Seznam se loni v březnu obával toho, co přijde. Pandemický rok ale přinesl velký zájem uživatelů o aktuální a důvěryhodné informace, které nacházeli právě na naší domovské stránce. To se promítlo do její návštěvnosti a zvýšené konzumace nejen našeho vlastního zpravodajského obsahu, ale i článků našich partnerů ve feedu. Díky nasazení obchodního týmu jsme dokázali reagovat na změny ve výši a složení inzertních investic našich klientů, což nám umožnilo splnit ambiciózně nastavený finanční plán,“ komentuje podařený rok Pavel Zima, co-CEO společnosti Seznam.cz, a připomíná, že během pandemie rozdal Seznam více než sto milionů korun v rámci akce Nenecháme vás v tom, čímž pomohl znovu nastartovat reklamní byznys vybraných inzerentů.

Jednou ze zásadních změn, které koronavirová krize přinesla, byl přesun uživatelů a jejich aktivity do online prostředí. „Není proto divu, že naše služba Zboží.cz meziročně zvýšila nejen svou návštěvnost, a to na tři miliony reálných uživatelů měsíčně, ale v porovnání s předchozím rokem rostla ve výnosech ještě rychleji než celý e-commerce trh, a to o 35 %,“ doplňuje Zima a dodává, že je to pro Seznam příležitost vyčlenit celou e-commerce oblast do samostatné produktové divize: „Aktuálně hledáme jejího ředitele a máme velké ambice. V Česku se chceme ve spolupráci s tisícovkou e-shopů stát nákupní platformou konkurující velkým globálním hráčům.“

Kromě obsahových a e-commerce služeb se dařilo i aplikaci Mapy.cz, která se zapojila do boje s koronavirovou pandemií a možnost sdílení polohy jí přinesla okolo půl milionu zcela nových uživatelů. Nasadila také aktuální dopravní informace do své navigace. Nezahálelo ani Vyhledávání, které meziročně vykázalo 6% nárůst návštěvnosti. Na podzim spustil Seznam.cz na svých obsahových službách nový diskuzní modul. „Díky němu máme v diskuzích každý den přes 800 000 lidí. Tři měsíce po startu jsme hladce překročili hranici 50 000 příspěvků denně a rosteme dál. Patříme k jedné z nejpoužívanějších tuzemských diskuzních platforem, a jsme dokonce větší než český Twitter,“ komentuje Pavel Zima.

Technologické výzvy i podpora monetizace partnerského obsahu

V letošním roce se Seznam.cz zaměří na rozšíření video a audioobsahu na svých službách. Kromě vlastní tvorby chce být monetizační platformou nejen pro videotvůrce (v podobě videoportálu www.stream.cz), ale i tvůrce podcastů. Pro ty chystá zcela nový distribuční kanál. Autorům psaných článků pak umožní publikovat jejich texty na domovské stránce a podobně jako vydavatelům ve feedu jim nabídne podíl z reklamy, která se na jejich obsahu zobrazí.

Posilovat bude česká internetová jednička i v technologické oblasti. Do přirozeného vyhledávání zkraje roku nasadila největší změnu v technologii za posledních 10 let – hledání pomocí významových vektorů. Aktuálně se připravuje na omezení využívání cookies třetích stran, kdy možnost přihlášení přes Seznam Účet nabízí nejen na vlastních službách, ale i celému tuzemskému trhu. Partnerům zpřístupnila web vyvojari.seznam.cz, kde jsou volně k dispozici seznamácká technologická řešení, a chystá významné vylepšení vybraných služeb a jejich funkcí. Seznam Prohlížeč se tak například dočká nového překladače a Sport.cz zásadního redesignu. K tomu připravuje výstavbu svého druhého vlastního datového centra s názvem Nagoja, které by do dvou let mělo stát v Benátkách nad Jizerou.

Autor: Aneta Kapuciánová, PR manažerka a tisková mluvčí

Newsletter