Euro smazalo dopolední ztráty a posouvá se zpět nad 1,1800 EURUSD. Maďarská centrální banka zvýšila sazby více, než očekával trh. Forint je spolu se zlotým v zisku, koruna smazala ztráty k otevírací ceně na 25,67 za euro.

Šest kroků pro zdravý home office

Space Monitoring normálně pomáhá vytvářet zdravé pracovní prostředí ve firmách. Ale díky koronaviru se všichni skokem přesunuli z kanceláří do home office a nám prakticky ze dne na den zmizel veškerý business. Pro startup velká rána. Tak jsme minulý týden rozpůjčili Space Monitory pár známým a kamarádům, a začali místo kvality kanceláří měřit kvalitu pracovního prostředí doma. V tuhle chvíli je mnohem důležitější než kdy dřív a náš tým a technologie může aspoň nějak pomoci.

Hlavní zjištění z měření kvality home-office

  • Průměrná teplota v domácnostech byla 21.1 °C
  • Průměrná hladina CO2 v domácnostech byla 1 124 ppm (hygienická norma je 1 000)
  • Průměrná vlhkost vzduchu byla 47.7 % (norma 30 – 70 %)
  • Našli jsme pracovnu s maximální teplotou ve dne 26.7 °C (snížení soustředění cca o 40 %)
  • Našli jsme dětský pokoj s průměrem oxidu uhličitého 2 170 ppm (5x víc než pod širým nebem)

Detailní výsledky najdete v článku Výsledky z měření kvality prostředí v domácnostech
Pokud chcete doma vytvořit lepší prostředí, tady je šest věcí, na které dát pozor:

1. Větrejte

Čerstvý vzduch je základ. Spousta lidí si ale nevšimne, že je ve vzduchu příliš mnoho prachu, nečistot nebo CO2. A právě CO2 jsme minulý týden ve většině domácností naměřili dvakrát až pětkrát víc, než je hygienický limit (viz graf). To způsobuje apatii, bolesti hlavy, stres a pokles soustředění až o 50 %.

Řešení je snadné: Větrejte.

Jak správně větrat

  • Stačí 3-5x denně na 3-5 minut
  • Větrejte okny, která nejsou do ulice
  • V ložnici nechávejte přes noc otevřenou větračku

2. Zajistěte si klid

Největším zabijákem produktivity jsou vyrušení. Měříme hlavně dva druhy: krátkodobá vyrušení (telefon, prásknutí dveřmi) a šum na pozadí (tikající hodiny, hlučná klimatizace). Chvilková vyrušení snižují produktivitu, šum na pozadí dlouhodobě zvyšuje stres.

Jak si zajistit klid

  • Vypněte všechno, co vydává zvuky. Mobil, pračku, tikající hodiny…
  • Domluvte si čas na soustředění třeba od 8 do 11, kdy nikdo nesmí rušit
  • Pusťte podkresovou hudbu, schovají se do ní náhlá vyrušení

3. Neschovávejte se ve tmě

Jak říká Babička: Kam nechodí slunce, tam chodí lékař. Přirozené světlo snižuje stres, posiluje imunitu a nepřímo zlepšuje i spánek. Snažte se ho domů dostat co nejvíc a sluňte se, kdy můžete.

Jak na správné světlo

  • Umyjte okna
  • Zbytečně je přes den nezatahujte
  • Nainstalujte si f:lux. Šetří oči a zlepšuje spánek

4. Dejte pozor na teplotu

Pro soustředěnou práci u stolu je ideální teplota mezi 21-23 °C. Pokud máte doma přes 25 °C, vaše produktivita se snižuje o 30-40 %. Pokud máte doma pod 19 °C, zvyšuje se počet chyb, které děláte při soustředěné práci až o 250 %

  • Optimální teplota doma je kolem 21 stupňů
  • Dejte pozor, abyste se v noci nedostali pod 18 a ve dne přes 24 °C
  • Pocit tepla hodně ovlivňuje vzdušná vlhkost. Ta by se měla držet mezi 40-60 %

‍5. Vytvořte si pracovní zónu

Práci z domova hodně pomáhá, když pro ni máte vyhrazenou samostatnou místnost nebo zónu. Snáz v ní udržíte ideální podmínky (čerstvý vzduch, světlo, teplo, ticho) a pomůže i psychologicky.

  • Máte pracovnu? Dejte si záležet, aby v ní byl čerstvý vzduch, klid a pořádek
  • Pokud nemáte pracovnu, vyberte si doma aspoň pracovní místo
  • Odstraňte z pracovního místa všechno, co odvádí pozornost

6. Dejte pozor na ložnici

V ložnici strávíme kolem 2 500 hodin za rok, (něco přes 100 dní v kuse), proto má na nás největší dopad. Velký pozor je potřeba dát hlavně na CO2 (vydýchaný vzduch) a na ruchy z okolí (zvuk, světlo). Dlouhodobě špatné podmínky pro spánek zvyšují stres, zhoršují soustředění a působí akutní i chronické zdravotní problémy.

Jak zařídit zdravé spaní

  • Nechte přes noc otevřenou větračku, abyste si místnost nevydýchali
  • Nastavte teplotu v ložnici na 19-20 °C
  • Vypněte všechno co svítí nebo vydává zvuky
  • Investujte do zdravé matrace a povlečení
  • Nepijte kávu po 5. hodině a večer omezte modré světlo (obrazovky telefonů a počítačů)

Chcete se změřit kvalitu prostředí doma?

Do výzkumu v domácnostech se zatím zapojil celý náš tým a dobrovolníci ze společností JetBrains, Forbes a Burda Praha. Pokud vás kvalita pracovního (a teď i domácího) prostředí zajímá, sledujte náš newsletter.

Pokud chcete změřit kvalitu prostředí přímo u sebe doma, zapište se nám sem. Dokud potrvá karanténa, půjčujeme monitory bezplatně. Jen prosím berte v potaz, že jich nemáme nekonečně.

Newsletter