Nad očekávání nižší výsledek kvartálního vývoje amerického indexu výdajů na osobní spotřebu podpořil korekci dolarových zisků nad 1,0800 za euro. Z měn regionu je v zisku koruna a zlotý. Domácí měna se dostala pod 25,30 za euro.

SFDI bude zřejmě moci financovat vybavení letišť proti terorismu

Sněmovna by měla schválit návrh, aby Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) mohl financovat ze svého rozpočtu vybavení letišť proti terorismu a podobným činům. Poslancům to doporučil sněmovní hospodářský výbor, když jako garanční výbor projednával pozměňovací návrhy k vládní novele zákona o SFDI. Novelu má Sněmovna schvalovat na nadcházející schůzi.

Vládní předloha v předložené podobě rozšiřuje okruh akcí financovatelných z fondu. Fond by měl například dávat peníze na stavbu a údržbu překladišť zboží z železnice na ostatní druhy dopravy. Mohl by také financovat údržbu vodních cest a opravy místních komunikací v místech, kde kříží významné silnice nebo železniční trať.

S nesouhlasem hospodářského výboru se setkal návrh poslance ČSSD Antonína Sedi, který navrhl, aby fond mohl dávat peníze nejen na vybavení letišť proti terorismu, ale i na jejich modernizaci. Chce také umožnit financování nákupu nebo věcných břemen k pozemkům pro letiště nebo pro letecká pozemní zařízení.

Zpravodaj k předloze Martin Kolovratník (ANO) však již dříve v souvislosti s tímto návrhem poukázal na to, že fond bude mít k dispozici stejné množství peněz. Pokud by se tedy jeho možnosti rozšířily příliš, dostalo by se k příjemcům málo peněz.

Výbor naopak doporučil schválit návrh Jaroslava Klašky (KDU-ČSL), aby fond mohl platit i přeložky a opravy vodních toků vyvolané dopravními stavbami. Podpořil i Kolovratníkův návrh, aby fond mohl poskytovat obcím nebo krajům účelově vázané úvěry.

Vládní návrh počítá i s tím, že fond bude moci poskytovat peníze na pořizování strojů nezbytných pro stavbu a modernizaci silnic, dálnic a regionálních i celostátních drah. Pokud nakoupené stroje budou ve vlastnictví státu, bude smět fond financovat i jejich opravy a údržbu. Místo financování údržby cyklostezek by měl nově dávat peníze na jejich opravy.

Fond bude také opět smět zřizovat účty u běžných bank, nejen u České národní banky. Nyní smí mít účty jen u ČNB, která k nim ale nevydává platební karty. Zaměstnanci fondu proto nemůžou na služebních cestách platit kartami, což jim způsobuje potíže.

Newsletter