Ekonomický kalendář dnes moc kurzotvorných impulzů nepřinese, trhy se tak budou řídit převážně náladou, která je zatím nakloněna ve směru k riziku. Dopoledne zveřejněný index cen výrobců za eurozónu (výsledek výrazně nad očekávání) však euru pomáhá na silnější úrovně. Hlavní měnový pár se obchoduje nad 1,1300 EURUSD. Koruna se posunula do okolí 25,40 EURCZK. Zlotý pokračuje v prudkém posilování a na páru s eurem se posunul do okolí hranice 4,60 EURPLN.

Síť veřejných dobíjecích stanic na elektromobily se rozrůstá, v Nymburce dnes další spustil vicepremiér a ministr Karel Havlíček

Na výstavbu dobíjecí a plnící infrastruktury včetně nákupu vozidel na alternativní pohon veřejnými dopravci, kraji, městy a obcemi by v letech 2021 až 2027 mělo jít nejméně 16,45 mld. Kč. A to z evropských fondů i z národních zdrojů v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva dopravy, Ministerstva pro místní rozvoj či Ministerstva životního prostředí. Podpora se týká samozřejmě i elektromobility – stanic i vozů. Finance se v této souvislosti mají vyčlenit také z Modernizačního fondu či Národního plánu obnovy.

Podle Národního plánu čisté mobility by v České republice do roku 2030 mělo jezdit 220 tisíc až 500 tisíc elektromobilů, 800 až 1 200 elektrobusů a fungovat 19 000 až 35 000 dobíjecích bodů (plnících stanic) na elektřinu. Cestování elektrickými vozy se přitom zlepšuje a zájem o elektromobily stoupá právě díky rostoucí nabídce veřejných dobíjecích stojanů. Jubilejní 300. dobíjecí bod společnosti ČEZ tak dnes v Nymburce uvedl do provozu místopředseda vlády a ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček.

„Dynamická výstavba stanic je dobrou zprávou pro rozvoj elektromobility v Česku. Právě dostatečně hustá síť povyšuje elektrická auta na pohodlný dopravní prostředek i při cestování mezi městy. S výstavbou infrastruktury skutečně nemůžeme otálet, počet čistých elektromobilů a hybridů se brzy dostane do řádů desítek tisíc. Důležité bude zároveň transformovat náš automobilový průmysl směrem k výrobě elektromobilů, včetně například výstavby továrny na baterie, tzv. gigafactory, přímo v Česku. Na tom intenzivně pracujeme,“ říká místopředseda vlády a ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček.

„Rychle stoupající počet elektroaut je jednoznačným trendem. Výstavbou spolehlivé celorepublikové sítě veřejných dobíjecích stanic podporujeme elektromobilitu nejen v České republice, ale i v rámci širšího středoevropského regionu. Řidičům u většiny stojanů navíc garantujeme odběr skutečně bezemisní energie, a to díky certifikaci původu elektřiny z obnovitelných zdrojů,“ dodává předseda představenstva a generální ředitel ČEZ Daniel Beneš.

 „Dlouhodobě usilujeme o to, aby Nymburk byl vnímaný jako místo pro klidný a zdravý život. Elektromobily se stávají stále dostupnější alternativou k autům se spalovacím motorem a my je považujeme za jeden z hlavních směrů, jak ve městě snižovat hladinu hluku, prašnosti a emisí. První rychlodobíjecí stanice v Nymburce je proto velká věc a pro naše spoluobčany důkaz, budoucnost dopravy je doslova za humny,“ upřesňuje starosta města Nymburk Tomáš Mach.

Veřejná síť dobíjecích stanic se rozšiřuje díky spolupráci napříč veřejným a soukromým sektorem. Dnes otevřená stanice je hned u nymburského Kauflandu.

„K prioritám společnosti Kaufland patří ochrana životního prostředí a trvale udržitelný rozvoj. Vnímáme, rostoucí zájem o elektromobilitu, a proto jsme rádi, že můžeme našim zákazníkům v této oblasti nabídnout také možnost dobíjení elektromobilů u našich prodejen během nákupu. V této spolupráci s ČEZ budeme pokračovat i v dalších lokalitách napříč celou Českou republikou,“ říká členka vedení a ředitelka oblasti Správa společnosti Kaufland Klára Beňačková.  

V České republice je aktuálně registrováno více než 6 000 elektromobilů, z toho přes 3 300 jich přibylo v loňském roce. Počítadlo za letošní tři měsíce zatím ukazuje 585 nových čistě elektrických aut. Odhady dalšího vývoje hovoří o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v České republice se elektrická auta stávají běžnou součástí provozu. Zásadně s tím pomáhá dříve uvedená veřejná podpora v souladu s Národním plánem čisté mobility. Ten kromě zmiňovaných ambicí v oblasti elektromobility přepokládá také to, že do roku 2030 bude v České republice 80 dobíjecích stanic na vodík a jezdit 40 000 až 50 000 vodíkových osobních automobilů a 870 autobusů na tento pohon.

Newsletter