Evropské i americké výnosy rostou. Dolar mírně silnější pod 1,0700 za euro. Koruna krátce zpevnila pod 25,20 za euro. Dnes část zisků odevzdala nad tuto hranici.

SkyToll: Dodatky k mýtné smlouvě špatně řeší vlastnictví software

Dodatky k mýtné smlouvě s Kapschem, které ministerstvo dopravy podepsalo letos v srpnu, upravují špatně vlastnická práva k aktualizacím softwaru. Stát tak podle slovenského výběrčího mýta společnosti SkyToll nebude mít vlastnická práva například na zavedení jednotné mýtné služby EETS. Zároveň smlouva neřeší platby za nadměrné přepravy po dálnici. Na dnešním setkání s novináři to uvedl předseda představenstva firmy Matej Okáli. Ministerstvo dopravy i společnost Kapsch ale názor SkyTollu, který dlouhodobě usiluje o správu českého mýtného systému, popírají.

„Dodatky ke smlouvě s Kapschem odevřely poprvé cestu k otevřené soutěži na provozovatele mýta, řekl ČTK mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. To, co nyní uvádí SkToll v rámci svého konkurenčního boje, je zcela zavádějící a po podrobném přečtení smlouvy je zřejmé, že to není pravda. Nadměrné přepravy smlouva zajišťuje. Rovněž po zavedení EETS bude stát mít stát všechny potřebné zdrojové kódy k systému, který vlastní, dodal mluvčí.

Dále podle SkyTollu není pravda, že tříletý provoz vyjde na 5,27 miliardy korun. K ceně je totiž nutné započíst bonusy vyplývající z efektivity výběru, která se dlouhodobě blíží sto procentům. Kapsch tak pravděpodobně získá další stovky milionů korun za to, že výběr efektivita výběru mýta přesáhne stanovených 97 procent. V současnosti jde ročně o částku zhruba 200 milionů korun.

Ministerstvo dopravy počítá s vypsáním nového tendru na provozovatele mýta v polovině příštího roku. Tříletý tendr s Kapschem, který úřad podepsal letos koncem srpna, má ministerstvu uvolnit ruce na přípravu a dokončení soutěže, ve které budou moci zájemci státu nabídnout libovolnou technologii, tedy i satelitní, kterou nabízí právě SkyToll.

EETS umožňuje kamionům projíždět celou Evropou s jedinou elektronickou palubní jednotkou (OBU) schopnou komunikovat se všemi lokálními mýtnými systémy. Nyní potřebují kamiony zpravidla pro každý mýtný systém jinou mýtnou krabičku.

Mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se tak vybralo téměř 70 miliard Kč. Původní kontrakt s Kapschem vyprší na konci letošního roku.

Newsletter