Slovenské dráhy obnovily IC vlaky, budou konkurovat RegioJetu

Státní Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) dnes po necelém roce obnovila na hlavní slovenské železniční trati provoz vlaků vyšší kategorie InterCity (IC). Nově zavedenými spoji bude na trase mezi Bratislavou a Košicemi konkurovat soukromému dopravci RegioJet z české skupiny Student Agency.

ZSSK letos v lednu zrušila státem nedotované IC vlaky s odůvodněním, že jejich provoz je ztrátový. Rozhodnutí předcházela cenová válka s RegioJetem, který začal mezi zmiňovanými dvěma největšími městy v zemi pod Tatrami přepravovat cestující na vlastní komerční riziko na konci roku 2014. Obnovení provozu IC vlaků prosazovala nacionalistická Slovenská národní strana (SNS), která se po březnových volbách stala součástí vládní koalice premiéra Roberta Fica.

„Musíme zachovat jisté atributy, které jsou znakem každého soběstačného státu a národa. Nemáme problém se soukromými investory. Máme problém s tím, když někdo říká, že všechno státní je špatné,“ řekl před novináři šéf SNS a předseda parlamentu Andrej Danko u příležitosti obnovení IC vlaků.

Danko dříve v tomto roce prohlásil, že nesnáší žluté vlaky a žluté autobusy, protože nejsou slovenské. Vlaky a autobusy žluté barvy na Slovensku provozuje právě RegioJet českého podnikatele Radima Jančury.

Generální ředitel ZSSK Filip Hlubocký řekl, že kapacita IC spojů v úvodní den jejich obnoveného provozu byla vyprodána ze zhruba 70 procent. „Už teď, 13 dnů před Vánocemi, máme téměř vyprodány vlaky, budeme přidávat posilové vagony. To je potvrzením toho, že rozhodnutí o opětovném zavedení IC vlaků bylo správné,“ uvedl Hlubocký. ZSSK očekává, že provoz IC spojů bude ziskový v průběhu několika let.

Z dříve zveřejněného ceníku vyplývá, že ZSSK se do cenové války s RegioJetem pouštět nehodlá. Nejnižší jízdné mezi Bratislavou a Košicemi stanovila na 15,90 eura (429 Kč). RegioJet letos v srpnu zdražil nejnižší jízdné na celé této trase na Slovensku na 12,10 eura (327 Kč) z předchozích devíti eur (243 Kč).

ZSSK bude mezi slovenskou metropolí a Košicemi vypravovat dva páry IC vlaků denně, které budou zastavovat pouze ve vybraných městech a 445 kilometrů dlouhou trasu zvládnou podle jízdního řádu za zhruba čtyři a tři čtvrtě hodiny. Státem kontrolovaný dopravce přepravuje cestující také ve státem dotovaných rychlících, ve kterých mohou děti, studenti a senioři cestovat zdarma. Cesta rychlíkovým vlakem z Bratislavy do Košic trvá o více než hodinu déle než v IC vlaku.

RegioJet na této trase vypravuje tři páry vlaků denně. Vlaky RegioJetu, které mezi Bratislavou a Košicemi zastavují na více místech než soupravy ZSSK s IC vlaky, ujedou trasu zhruba za pět hodin.

List Sme napsal, že RegioJet nově zkrátí své dálkové vlaky mezi Bratislavou a Košicemi, což souvisí se zavedením nové linky tohoto dopravce ze slovenské metropole do Prahy, a tím s potřebou nasazovat více vagonů na více spojů. Podle RegioJetu s výjimkou dopravních špiček zůstávají v jeho soupravách na trase mezi Bratislavou a Košicemi desítky volných míst, a to z důvodu bezplatné přepravy vybraných kategorií cestujících ve státem dotovaných vlacích.

Newsletter