Euro obrací proti dolaru do zisku nad hranici 1,1890 EURUSD. První odhad českého HDP za 2Q ukázal oproti konsensu slabší výsledek. Koruna zůstává ve ztrátě nad 25,50 za euro.

Slovensko vypsalo tendr na dotované vlaky. Zajímá RegioJet

Slovenské ministerstvo dopravy dnes vypsalo tendr na provoz dotovaných osobních vlaků na trase mezi Bratislavou a Banskou Bystricí na středním Slovensku. Zájem na získání zakázky ohlásil český dopravce RegioJet, který na jiné regionální železniční trati na Slovensku přepravuje cestující s finanční podporou státu již déle než tři roky.

„Partner státu by měl na trati zajistit kvalitní vlakové spojení mezi těmito dvěma městy během nejbližších deseti let. Na této trati bude provozovat minimálně osm vlakových souprav s kapacitou nejméně 530 míst na sezení pro každou soupravu,“ sdělil ČTK mluvčí slovenského ministerstva dopravy Martin Kóňa k tendru na dotovaný provoz vlaků mezi slovenskou metropolí a 230 kilometrů vzdálenou Banskou Bystricí.

Částku, kterou bude stát provozovatele osobních vlaků na lince dotovat, určí soutěž. Zájemci mohou nabídky předkládat do poloviny ledna příštího roku.

Přepravu pasažérů ve vlacích na trase v současnosti zajišťuje státní Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Jízda po železniční trati, která neprošla výraznější modernizací, nyní zabere tři a půl hodiny a vlaky jezdí obvykle v dvouhodinovém intervalu.

RegioJet již ohlásil, že se tendru zúčastní. „RegioJet vždy podporoval výběrová řízení na provozování dotované veřejné dopravy. Je to cesta jak zlepšit služby zákazníkům, železniční dopravu udělat pro ně atraktivnější a současně levnější z pohledu požadovaných dotací,“ sdělil ČTK mluvčí soukromého dopravce Aleš Ondrůj.

RegioJet již má na Slovensku zkušenosti s osobní vlakovou dopravou s finanční podporou státu. V roce 2012 začal provozovat dotované vlaky na regionální trati z Bratislavy do sto kilometrů vzdáleného Komárna na jihu Slovenska. Jde o první a dosud jedinou vnitrostátní trať na Slovensku, kde soukromý dopravce zajišťuje osobní přepravu s finanční podporou vlády. Zadání zakázky RegioJetu ale nepředcházela otevřená soutěž.

Český dopravce také provozuje osobní vlakovou dopravu na hlavní slovenské trati mezi Bratislavou a Košicemi, na tyto spoje ale dotace od státu nepobírá. Majitel RegioJetu Radim Jančura minulý měsíc podle slovenských medií uvedl, že z této trati se dopravce stáhne, pokud stát nevyřeší provoz ztrátových konkurenčních vlaků vyšší kategorie ZSSK.

RegioJet ze skupiny Student Agency letos otevřel autobusovou linku mezi Bratislavou a Banskou Bystricí. Základní jízdné na trase začíná na pěti eurech (135 korun), což je méně než cena za přepravu vlakem mezi oběma městy.

Newsletter