Slovenský e-shop s funkčními potravinami Powerlogy zvýšil hodnotu objednávek téměř o pětinu díky inteligentnímu doporučení produktů od Luigi’s Boxu

V České republice je aktuálně podle portálu ceska-ecommerce.cz téměř 42 000 e-shopů, do konce roku by se měl jejich počet zvýšit o dalších 6 000. Očekávaný obrat české e-commerce má navíc překročit 198 miliard korun, téměř o pětinu více než v loňském roce. Jedním z užitečných nástrojů, které e-shopům maximalizují zisky, je Recommender na doporučení produktů. Ten pomocí umělé inteligence pomáhá zákazníkovi najít zajímavé či lepší výrobky. Přesvědčil se o tom i slovenský výrobce funkčních a bio potravin Powerlogy, jemuž nástroj přinesl nárůst průměrné hodnoty objednávek o 17 procent. Toho dosáhl díky inteligentním nástrojům slovenské technologické firmy Luigi’s Box, která optimalizuje vyhledávání a doporučení produktů pomocí umělé inteligence a strojového učení.

Powerlogy k tomuto kroku přistoupilo poté, co v loňském roce rozšířilo sortiment o nové funkční potraviny. „Pandemie přinesla spoustu stresu a řadě lidí omezila možnosti, jak pečovat o své zdraví. Hledali jsme proto další způsoby, jak jim pomoci optimalizovat a vyladit životosprávu, aby i v těch nejtěžších časech dokázali využít svůj potenciál na maximum. Recommender se ukázal jako skvělý způsob k představení nových produktů, které jim dodají energii pro jejich cíle,“ popisuje Dušan Plichta, zakladatel a CEO Powerlogy.

Řešení našlo v nástroji na doporučení produktů pro e-shopy, který na základě chování zákazníků i dat z analytiky dokáže pomocí umělé inteligence určit produkty, jež by se měly nakupujícím v doporučení zobrazit. Powerlogy se proto spojilo se slovenskou technologickou firmou Luigi’s Box, která vytváří nástroje pro efektivní vyhledávání a pomáhá e-commerce pochopit, jak využít data o chování zákazníků při nákupu k navyšování prodeje. Její technologie využívá přes 1 000 e-shopů, mezi její největší klienty patří například Electroworld, Benu, O2, Astratex, Košík.cz, Lékárna.cz či Dedoles.

Inteligentní nástroj doporučení produktů implementovalo Powerlogy v dubnu 2021. „V loňském roce jsme zkoušeli nástroj na vyhodnocení chování zákazníka a nabídku inspirací od jiného poskytovatele, ale jeho používání nepřineslo žádný zásadní rozdíl. Zatímco změna po zavedení nástrojů od Luigi’s Boxu byla vidět prakticky okamžitě,“ vysvětluje Plichta. A to i přesto, že funkci doporučení produktů Powerlogy umístilo do sekce nákupního košíku, zatímco ji lze standardně najít také na domovské stránce e-shopů či u samotných produktů. Jen za první měsíc narostla průměrná hodnota objednávek o 5 až 7 eur, tedy asi o 17 procent. V červnu dokonce o 31 procent, v průměru tak zákazníci na e-shopu díky doporučením utrácí o pětinu více. Pro firmu, která v roce 2020 dosáhla obratu 2,09 milionu eur, proto nejde o zanedbatelnou částku.

Stále na očích

Recommender k doporučování produktů využívá hned několik přístupů. V prvé řadě bere algoritmus do úvahy zboží, o které se uživatel již zajímal v minulosti, a na jeho základě vyvozuje preference i omezení zákazníka. Současně sleduje souvislost mezi nákupním chováním jiných zákazníků, kteří s daným produktem interagovali. „Pokud se tak ukáže, že při nákupu kávy velké množství zákazníků kupuje také MCT kokosový olej na podporu energie, bude nástroj návštěvníkům e-shopu tyto produkty navrhovat ke společné koupi,“ vysvětluje Gejza Nagy, CEO Luigi’s Boxu. Třetím rysem nástroje je navrhování dražších či kvalitnějších alternativ zvoleného výrobku nebo souvisejících produktů, jako jsou užitečné doplňky či vylepšení.

Na e-shopu se funkce doporučení může zobrazit na několika místech. Nejčastěji bývá na domovské stránce, kde návštěvníkovi nabízí personalizované produkty, novinky či aktuální trendy. Na produktové stránce často slouží k představení dalších produktů ze stejné kategorie či alternativ v případě, že je dané zboží vyprodáno. Díky umístění v košíku pak může e-shop nabídnout zákazníkovi, který se již rozhodl pro nákup, další užitečné zboží a tím zvýšit hodnotu objednávky. „Užitečný je také jako záchrana v případě, že se zákazník dostane omylem na neexistující stránku či jeho vyhledávání nemá žádný výsledek. Místo prázdné stránky mu tak e-shop může nabídnout určité produkty a tím zvýšit šanci, že nakupující nalezne to, pro co do obchodu přišel,“ dodává Nagy. Integrace samotného nástroje na e-shopu je přitom rychlá a jednoduchá.

Pomoc e-shopům v nesnázích

Kromě doporučení produktů Luigi’s Box pomáhá e-shopům také v optimalizaci vyhledávání. To je přitom jedním z nejčastějších důvodů, proč internetové obchody přicházejí o konverze. „Zákazníci přicházející na e-shop již obvykle přesně vědí, co chtějí. Jejich cesta k produktu tak přirozeně vede přes vyhledávání. Pokud ale nefunguje správně, může se jednoduše stát, že nenakoupí u vás, ale u konkurence,“ upozorňuje Nagy. Funkci vyhledávání používá při nákupu přibližně pětina návštěvníků, u některých segmentů je to ale až 50 procent. Při správném nastavení skončí pouhých 2 až 5 procent vyhledávání bez výsledků. Naopak u většiny webů, které optimalizaci neřeší, to je v průměru 10 až 20 procent.

Příčin bránících zákazníkům v dokončení nákupu skrze vyhledávání je přitom několik. V prvé řadě jde o nenalezení hledaného produktu například kvůli překlepu, použití cizojazyčného slova či zadání synonyma, které k němu e-shop nemá přiřazeno. Zákazníci totiž ne vždy hledají produkt přesně tak, jak ho má obchod uvedený na stránkách. Třeba místo slova „coffee“ zadají pojem „kafe“ nebo „káva“, případně název produktu hledají v množném čísle. Roli však hraje pořadí výsledků, tři čtvrtiny zákazníků totiž obvykle stránku opouští, pokud produkt nenaleznou na první stránce výsledků hledání. Chytré nástroje od Luigi’s Boxu dokážou díky strojovému učení a umělé inteligenci tyto problémy vyřešit a jsou dostupné pro všechny e-shopy běžící na libovolné platformě, pro platformu Shoptet dokonce na jediné kliknutí.

 Více o Luigi’s Boxu

Luigi’s Box je technologická společnost, která stojí za sadou nástrojů zlepšujících vyhledávání, konverze a příjmy v e-commerce. Od vyhledávání po navigaci pokrývá všechny interakce návštěvníků, kterými „objevují“ nabízené produkty, a snaží se je vyladit tak, aby směřovaly ke konverzi. Poskytuje služby, kterými dokáže vyhodnotit silné a slabé stránky stávajícího vyhledávání a navigace a jednoduše je doplnit, nebo i zcela nahradit s cílem zobrazit nejrelevantnější produkty. Více informací o doplňku naleznete na webu Shoptetu zde, o samotném Luigi’s Boxu zde a jednoduché demo je možné vyzkoušet zde.

Newsletter