Soud v USA asi schválí urovnání VW s úřady za 10 miliard USD

Americký federální soudce dnes předběžně schválil dohodu o urovnání mezi Volkswagenem a jeho značkovými dealery, která bude německou automobilku stát 1,21 miliardy dolarů (asi 30 miliard Kč). Rozhodnutí o červnové dohodě s americkými úřady, podle níž má Volkswagen za opravy a odkoupení naftových automobilů, které manipulovaly s emisními testy, zaplatit deset miliard USD, soudce Charles Breyer odložil na 25. října. Podle agentury Reuters ale uvedl, že se „silně přiklání“ k jejímu schválení.

Soudce Breyer dnes uspořádal líčení pro majitele naftových vozů VW, jejich právníky a další zúčastněné strany, aby od nich vyslechl námitky proti dohodě mezi automobilkou a úřady. Soudce má rozhodnout, zda je dohoda vůči zákazníkům spravedlivá.

Majitelé problémových vozů v USA se podle červnové dohody mohou rozhodnout, zda budou požadovat úpravu aut, nebo jejich zpětné odkoupení Volkswagenem. Dohoda navíc předpokládá, že majitelé obdrží odškodné 5100 až 10.000 dolarů (až 246.000 Kč). Volkswagen má celkově v USA zaplatit 16,7 miliardy USD, z toho téměř pět miliard má dostat stát za nespecifikované zmírnění dopadů zvýšených emisí dusíku na životní prostředí.

Volkswagen se minulý týden podle informovaných zdrojů dohodl, že zaplatí 175 milionů dolarů právníkům zastupujícím americké majitele jeho naftových vozů, které manipulovaly s emisními testy. Podle červnové dohody má firma právníkům majitelů aut zaplatit opodstatněné poplatky a náklady.

Americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen tehdy přiznal, že ve Spojených státech je tímto softwarem vybaveno 482.000 vozů s dvoulitrovými motory a 85.000 vozů s třílitrovými motory. Červnová dohoda se týká jen aut s dvoulitrovými motory.

Po celém světě se emisní skandál Volkswagenu týká zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. V Evropě aféra zahrnuje kolem 8,5 milionu naftových aut. Volkswagen zatím odmítá výzvy, aby evropské zákazníky za skandál odškodnil podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech.

Newsletter