Soud v USA prodloužil termín dohodu VW s úřady do 28. června

Americký soudce prodloužil v úterý německé automobilce Volkswagen o jeden týden termín pro konečnou dohodu s regulačními úřady a majiteli téměř půl milionu jejích vozů na řešení skandálu s manipulacemi emisí. Nový termín stanovil soudce federálního soudu v San Francisku Charles Breyer na 28. června.

Volkswagen se na základních principech řešení kauzy v USA dohodl 21. dubna. Řešení vedle odškodného pro majitele aut zahrnuje nabídku firmy odkoupit naftové vozy, které jsou nastaveny na manipulace s emisemi oxidů dusíku. Jeho součástí bude rovněž fond pro řešení otázky nadměrných emisí a fond na podporu zelených technologií v automobilovém průmyslu.

Mezi nevyřešenými body je například to, co se stane s auty, která Volkswagen odkoupí, a jak bude toto odkupování vypadat. Zejména ale není jasné, kolik bude druhá největší světová automobilka muset zaplatit na pokutách za porušení amerických pravidel na ochranu ovzduší.

Breyer prodloužil termín na žádost bývalého ředitele FBI Roberta Muellera, který v případu působí jako soudem jmenovaný prostředník. Prodloužení soudce podle agentury Reuters zdůvodnil „vysoce složitou povahou navrhovaných řešení“. Na konečné dohodě pracují s Volkswagenem americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA), ministerstvo spravedlnosti USA, Federální obchodní komise, kalifornský vládní úřad pro čistotu ovzduší a právní zástupci majitelů vozů.

Skandál propukl loni v září, kdy EPA Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570.000 vozů, z toho 482.000 vozů s dvoulitrovým objemem motoru, o něž v tomto případu jde. Celosvětově jde až o 11 milionů vozidel.

Po vypršení červnové lhůty se ke konečnému znění dohody bude moci vyjádřit veřejnost. Pak ji musí schválit soud, což by mohlo nastat během slyšení, které je zatím plánováno na 26. července.

Newsletter