Spotřebitelská důvěra v USA roste na 101,3 b., druhý vrchol od 2007

Důvěra amerických spotřebitelů v březnu nečekaně silně vzrostla a stanovila druhou nejvyšší hodnotu od srpna 2007. Tou první nejvyšší byl lednový údaj 103,8 b. Optimističtější jsou Američané především v hodnocení výhledu pro trh práce a mzdy.

Index sentimentu sestavovaný soukromou organizací Conference Board vzrostl na 101,3 bodu z 98,8 bodu, což je konečný revidovaný údaj za únor. Analytici očekávali setrvání na původně odhadované úrovni 96,4 b. Jejich odhady se pohybovaly v rozmezí 93 až 102 bodů.  

Spotřebitelská očekávání výrazně vzrostla, zejména díky zlepšování situace na domácím trhu práce. Podíl dotázaných, kteří očekávají, že během příštích šesti měsíců bude více volných pracovních míst, vzrostl na 15,5 procenta ze 13,8 procenta v únoru. O dva procentní body na 18,4 procenta narostl podíl těch, kteří čekají zvýšení svých příjmů.     

Zaměstnavatelé za poslední rok vytvořili téměř 3,3 milionu pracovních míst, což bylo nejrychlejší 12měsíční tempo od roku 1998. Spotřebitelské výdaje se díky tomu v posledním čtvrtletí loňského roku zvýšily o 4,4 procenta, což bylo maximum za osm let.     

Ekonomové sledují údaje o spotřebitelské důvěře velmi pozorně a snaží se z nich odvodit budoucí vývoj spotřebitelských výdajů. Tato kategorie se na hrubém domácím produktu USA podílí asi dvěma třetinami.     

Americká ekonomika zpomalila ve čtvrtém čtvrtletí růst na 2,2 procenta z pětiprocentního tempa ve třetím kvartále. Za celý loňský rok americká ekonomika zrychlila růst na 2,4 procenta z 2,2 procenta v roce 2013. Růst americké ekonomiky brzdí, zisky firem oslabil dolar

Newsletter