Nad očekávání nižší výsledek kvartálního vývoje amerického indexu výdajů na osobní spotřebu podpořil korekci dolarových zisků nad 1,0800 za euro. Z měn regionu je v zisku koruna a zlotý. Domácí měna se dostala pod 25,30 za euro.

Stát musí Eurovii zaplatit 34 milionů za pozdní platby

Stát musí stavební společnosti Eurovia CS zaplatit 34 milionů korun za pozdní platby při výstavbě dálnice D47 z Bohumína ke státní hranici. Částka představuje smluvní pokuty a úroky z prodlení. Prvoinstanční rozhodnutí, jež nároky firmy vůči státu přiznalo, potvrdil Městský soud v Praze. V tiskové zprávě to dnes oznámila stavební firma Eurovia. Ta se se státem rovněž soudí o vinu na zvlněné dálnici D47, v minulosti vedla rovněž spory o takzvané valorizace cen na stejné stavbě.

„Věříme, že i v dalších soudních řízeních se ukáže, že naše společnost postupovala vždy podle zákona a platných smluv,“ uvedla ve zprávě mluvčí Eurovie Iveta Štočková. V případě valorizací, které měly firmám pokrýt meziroční zvýšení nákladů spojených s předpokládaným zdražením stavebního materiálu, nicméně soudy daly za pravdu Ředitelství sinic a dálnic (ŘSD), které je státním investorem při výstavbě silnic.

Celkem podalo ŘSD sedm žalob na neoprávněné navyšování cen o takzvané valorizace na stavbách dálnice D47 v hodnotě 1,2 miliardy korun. Nakonec státní organizace vysoudila zhruba čtvrtinu této částky, zbytek nároků soudy označily za promlčené.

Největším sporem státu a Eurovie nicméně zůstává otázka zvlněné D47. Cenu opravy odhaduje ŘSD na několik miliard korun. Spor o vady na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice v Ostravě vypukl v roce 2011, kdy ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést kontrolní vrty. Podle ŘSD zhotovitel, společnost Eurovia, nedodržel domluvený postup stavby a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu. Eurovia to odmítá.

Newsletter