Státy EU se shodly jak omezit diskriminaci zákazníků na internetu

Státy EU se shodly na podobě pravidel, která mají odstranit případnou neoprávněnou diskriminaci zákazníků snažících se přes internet nakoupit zboží či služby v jiné zemi unie. O shodě nad pravidly omezujícími takzvaný „geoblocking“, která umožní začátek vyjednávání s europarlamentem v této věci, dnes informovalo slovenské předsednictví EU.

„On-line nakupování v jiné členské zemi EU za stejných podmínek jako mají místní je něco, co v současnosti už mnoho občanů očekává,“ poznamenal slovenský ministr hospodářství Peter Žiga. Nová pravidla podle něj podpoří tento sektor evropské ekonomiky a pro lidi budou znamenat přístup k širší nabídce zboží a služeb.

Internetové obchody v různých státech EU nyní někdy umožňují nakupovat jen lidem, jejichž počítače se nacházejí v daném státě, či jejichž kreditní karta byla vydaná v dané zemi. A někdy je rovnou přesměrují do obchodu v jejich vlastní zemi, kde ovšem stejné zboží může být nabízeno za jiných a horších podmínek.

S návrhem, jak situaci změnit, přišla Evropská komise letos na konci května, společně například s pravidly pro přeshraniční doručování balíčků.

Členské země se dnes shodly na tom, že prodejci nesmí své zákazníky diskriminovat a například nabízet různé základní podmínky, včetně různé ceny, v několika situacích. První je, že zboží bude dodáno v zemi, kam prodejce dodání nabízí, a prodejce nemá povinnost dodat zboží někam, kam to předem nesliboval. Za druhé budou pravidla platit v případech, kdy se jedná o cloudovou či internetovou službu, a za třetí, když zákazník zakoupené „zkonzumuje“ v zemi prodejce – tedy například v případě hotelového pobytu, pronájmu auta či lístků na hudební festival.

Věc se naopak netýká třeba nabídky on-line přístupu k filmům či hudbě, tedy autorsky chráněným dílům. Prodejce také může ve svých obecných podmínkách nabízet například slevy pro určité konkrétní skupiny zákazníků z konkrétních zemí.

Prodejci nebudou smět omezovat či nabízet odlišné podmínky plateb na základě národnosti či místa pobytu zákazníka, ani z podobného důvodu omezovat přístup na své webové stránky.

Newsletter