Stavebnictví letos vzroste o 2,7 procenta, odhadují stavbaři

České stavebnictví letos vzroste o 2,7 procenta, v příštím roce o 2,4 procenta. Firmy mají zajištěné zakázky v průměru na 7,7 měsíce dopředu. Vyplývá to z květnového průzkumu analytické společnosti CEEC Research ve spolupráci s firmou Saint Gobain mezi stovkou tuzemských stavebních podniků. Výsledky zveřejnil na dnešním Setkání lídrů českého stavebnictví na Pražském hradě ředitel CEEC Research Jiří Vacek. Do konce dubna podle Českého statistického úřadu stavebnictví vzrostlo o 1,1 procenta.

Na tom, že stavebnictví letos poroste, se shodly tři čtvrtiny firem. „Sektoru se podařilo stabilizovat zejména díky přílivu zakázek od privátních investorů. Daří se zejména bytové, průmyslové a kancelářské výstavbě. Otázkou zůstává dlouhodobá udržitelnost tohoto vývoje vzhledem ke komplikované legislativě a chybějícím územním plánům,“ uvedl partner společnosti KPMG ČR Pavel Kliment.

Podle jednatele společnosti Swietelsky stavební Františka Fryše bude důležité i to, jak se bude dařit významným veřejným investorům v oblasti dopravního a inženýrského stavitelství. Tato oblast stavebnictví do konce dubna meziročně klesla o 12,1 procenta.

Tržby stavebních firem letos podle průzkumu meziročně vzrostou o pět procent, v příštím roce o 3,8 procenta. Firmy mají zajištěné zakázky v průměru na 7,7 měsíce dopředu, přičemž velké společnosti s minimálním ročním obratem 200 milionů korun je mají zajištěné na 8,4 měsíce. Naopak firmy zaměřené na inženýrské stavby jich mají v průměru na půl roku dopředu. „Zásoba práce odpovídá situaci na trhu. Pro letošní sezonu ji máme dostatečnou, ale ke konjunktuře to má daleko,“ doplnil prezident Skanska ČR a SR Michal Jurka.

Vytížení kapacit stavebních společností se pohybuje na úrovni 92 procent, což je zhruba stejně jako před rokem. „Pro letošní rok je pokrytí našich výrobních kapacit zakázkami na domácím trhu nedostačující, manko pociťujeme zejména u zakázek z veřejného sektoru. Tento neuspokojivý stav jsme nuceni řešit působením v zahraničí,“ dodal obchodní ředitel společnosti Subterra Jiří Tesař.

Newsletter