Evropské i americké výnosy klesají. Dolar ve ztrátě nad 1,0700 za euro. Měny regionu v zisku. Koruna zpět pod 25,20 za euro.

Studie EY: Významnou roli při nákupech Čechů hraje mobilní telefon

Cena, kvalita a vzhled. To jsou tři nejdůležitější faktory, které dnes čeští spotřebitelé řeší během nakupování, ukázala aktuální studie o nákupním chování Čechů v kamenných obchodech poradenské společnosti EY.

Zatímco většinu českých žen lákají k nákupu ceny a slevy (77 %, resp. 33 %), muži dbají spíše na kvalitu kupovaného zboží (68 %). Nákupní chování se liší nejen dle pohlaví, ale i napříč generacemi. U mladé generace (18–24 let) má na rozhodování velký vliv vzhled a design výrobku. Osm z deseti mladých používá při nákupu mobilní telefon. S mobilem v ruce v obchodech porovnávají ceny, vyhledávají recenze nebo si zboží fotí.

Češi se při nakupování nejčastěji stále rozhodují podle ceny zboží. Ta je rozhodujícím faktorem až pro tři čtvrtiny Čechů. Hned po ceně je ale na druhém místě žebříčku kvalita. Na ní dávají podle svých slov důraz až dvě třetiny lidí. Trendem posledních let je, že stále více spotřebitelů klade důraz na kvalitu za rozumnou cenu. Konkrétní značka je důležitá jen pro pětinu Čechů. Do popředí se především u generace mladých Čechů dostává zájem o design výrobků. „I když jsou mladí pochopitelně výrazně citliví na cenu, vzhled je důležitý až pro třetinu z nich. Hezky vypadající produkt jiného výrobce jsou tak často schopni upřednostnit před jiným produktem, třeba od jejich oblíbené značky,“ říká Ondřej Žák, výkonný ředitel oddělení podnikového poradenství společnosti EY a vedoucí oddělení poradenských služeb v oblasti FMCG a Retailu.

U mladých zákazníků je kromě citlivosti na cenu a vzhled patrný i další nákupní trend – využívání chytrého telefonu. Během návštěvy obchodů jej využívá až osm z deseti mladých lidí (82 % oproti 55 % ostatních zákazníků). Telefon jim při nákupu výrazně pomáhá při rozhodování. Hledají v něm totiž konkurenční cenové nabídky, recenze jiných uživatelů, nebo si zboží fotí a posílají kamarádům či blízkým přes chatovací aplikace, když například potřebují názor ostatních na nové oblečení. „Chytrý telefon se rychle stává hlavním komunikačním prostředkem mladých lidí při nakupování. Obchodníci, kteří ho správně zapojí do své strategie, budou mít velkou konkurenční výhodu,“ vysvětluje Ondřej Žák. Zákazníkům mohou obchodníci posílat například slevové kupony nebo související nabídky. Nebo třeba nabídnout různé nákupní aplikace, které jim ulehčí výběr správného zboží nebo poradí s nákupem.

Ženy a mladé osloví slevy, muži dají na kvalitu

Mezi ženami a muži panují největší rozdíly nákupního chování v kategorii oblečení – ženy (58 %) nakupují v porovnání s muži (26 %) oblečení mnohem více pro radost. Zatímco u mužů je hlavním motivátorem nahrazení obnošených kousků (76 %) nebo pořízení zcela nového druhu do jejich šatníku (43 %), ženy si nejčastěji nákupem oblečení chtějí udělat radost (58 %). Téměř na stejné úrovni je pak u žen obnovení šatníku (55 %) či nakupování ve slevách (56 %).

Newsletter