Svaz dovozců: Falšování emisí se může týkat 150 tisíc aut, prodaných v ČR

Zařízení pro obcházení emisních testů má možná velká část ze 150.000 vozů s naftovými motory prodaných v Česku mezi lety 2009 a 2013 automobilkami Škoda Auto a Volkswagen. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů a automobilek. Skandál Volkswagenu s falšováním emisí by se podle analytiků mohl stát největší hrozbou pro ekonomiku Německa. Na české hospodářství ale kauza nebude mít zásadní dopad, soudí čeští analytici.

Dieselgate: Volkswagen podváděl v Evropě, BMW neplní normy?

V Česku Škoda Auto a Volkswagen prodaly v letech 2009 až 2013 přes 150.000 nových vozů, z nichž značná část měla agregáty TDI typu EA 189, kterých by se mohl týkat problém s obcházením měření. Do prodejů jsou však zahrnuty i motory, kterých se problém netýká, uvedl dnes Svaz dovozců automobilů a automobilky.

Škoda dosud neoznámila, kolik vozů s problematickými motory dodala zákazníkům v ČR nebo v zahraničí, ani podrobnosti případné svolávací akce, při které by v servisu opravila závadný software. Na svolávání vozů se chce podílet ministerstvo dopravy. Návštěva servisu nebude povinná a motorista bude moci dál nezkontrolovaným autem jezdit. Náklady spojené s kontrolou i svoláním akce prý bude hradit výrobce. Ministerstvo dnes uvedlo, že zatím nemá údaje o počtu vozidel, kterých by se to týkalo, i když si informace od výrobců vyžádalo.

Analytici říkají, že celá kauza zřejmě nebude mít na vývoj české ekonomiky zásadní vliv, navzdory provázanosti s ekonomikou Německa. Podle nich lze spíše očekávat dopad na firmy dodávající německému koncernu. Analytik UniCredit Bank Pavel Sobíšek vidí v případě subdodavatelů riziko jen pro ty, kteří dodávají především Volkswagenu. Většina českých subdodavatelů ale má podle něj své aktivity rozdělené.

Volkswagen: Černá labuť německé ekonomiky i Evropy

Ekologové upozornili, že zfalšované výsledky emisí oxidu dusíku u vozů Volkswagenu ukazují, proč v zemi neubývá smogu, ačkoli se normy zpřísňují. Právě doprava je hlavním zdrojem tuzemských vysokých koncentrací oxidu dusíku a Česko už mnoho let porušuje limity oxidu dusičitého v Praze, Brně a Ústeckém a Moravskoslezském kraji.

Množství zatajených emisí vypouštěných auty od Volkswagenu by mohlo podle odhadů činit celosvětově ročně až milion tun oxidů dusíku. „To by odpovídalo dvaceti až osmdesátinásobku všech emisí oxidu dusíku ze všech osobních aut, které jezdí na českých silnicích,“ řekl ČTK analytik nezávislého centra Glopolis Vojtěch Kotecký.

Skandál také výrazně negativně dopadl na akcie v celém automobilovém sektoru. Řada výrobců automobilů zaznamenala dvouciferné ztráty. Akcie Volkswagenu přišly od začátku týdne o 29 procent. Podobná situace je u gumáren, když akcie Continentalu ztratily devět procent a Michelinu pět procent. Nejistota na trzích bude minimálně do konce října, shodli se analytici oslovení ČTK.

Kvůli skandálu oznámil odchod z funkce generální ředitel Volkswagenu Martin Winterkorn, ale kauza bude mít možná personální dopad i na Škodu Auto. Nynější předseda představenstva škody Winfried Vahland totiž možná převezme dohled nad americkou divizí Volkswagenu. Podle zdrojů agentury Reuters je hlavním kandidátem na novou pozici, kterou Volkswagen vytvoří ve svém představenstvu.

Volkswagen už v pondělí po zjištění amerických úřadů, že v USA vybavil téměř půl milionu aut zařízením pro obcházení emisních testů, přiznal, že tento software instaloval do celkem 11 milionů vozů. Dnes německý ministr dopravy Alexander Dobrindt potvrdil, že automobilka manipulovala s měřením i v Evropě. U naftových motorů koncern používal v posledních sedmi letech software umožňující skrýt při testech vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku ve výfukových plynech.

Winterkorn skončil v čele Volkswagenu

Newsletter