Evropské i americké výnosy rostou. Dolar v zisku pod 1,0820 za euro. Koruna se obchoduje slabší nad 25,30 za euro.

Svět knihy představil nové trendy v knižním byznysu – diskutovalo se hlavně o digitalizaci a udržitelnosti

Reknihy Tadeáše Kuly se na knižním veletrhu a literárním festivalu Svět knihy Praha 2022 představily hned ve dvou diskuzích. První se týkala digitálních trendů v propagaci knih a druhá byla zaměřená na udržitelné knihkupectví jako alternativu vůči antikvariátum. Diskuze probíhaly v rámci nabitého programu s hosty nejen z knižního prostředí a vydavatelství, ale i digitálního světa. Představili se na nich Vanda Wolfová z Googlu, Barbara Nesvadbová, novinářka, spisovatelka a zakladatelka charitativního projektu BeCharity, Adam Lebeda z vydavatelství Euromedia a Ondřej Sanetrník z antikvariátu Avion. Rezonovala zejména témata, která zasáhla knižní svět v důsledku pandemie, ať už masivní přesun čtenářů do digitálu nebo výzvy nové čtenářské generace.

V rámci veletrhu mohl také kdokoli ze čtenářů či fanoušků Reknih přinést své knihy, které by rád poslal dál. Veškerý výtěžek ambiciózní startup věnuje na konto organizace Plant-for-the-Planet, která usiluje o podporu přirozené globální biodiverzity sázením nových stromů.

„Kultura se stále adaptuje na změny, které před více než dvěma lety přinesla pandemie. Knižní svět na jedné straně, tak jako jiné události s diváckou účastí, strádal na společenských akcích, konferencích s autory a veřejných čteních. Na druhé straně však po knihách jako volnočasové aktivitě v době lockdownu sáhlo více lidí a přibylo nových čtenářů. Ti se rozrostli nejvíc ve věkových kategoriích těch nejmenších a dospívajících,“ říká CEO Reknih Tadeáš Kula.

Knihy z druhé ruky zabavily i děti

„Během pandemie covidu-19 jsme viděli velký nárůst v zájmu o knihy a velmi zajímavý byl nárůst v segmentu dětských knih,“ vyjádřila se v diskuzi Vanda Wolfová, head of domestic & agency z Googlu. Rodiče, které s jejich ratolestmi uvěznila pandemie doma, hledali nové cesty, jak děti zabavit – a na řadu přišel i nákup knih. První volbou v době zavřených kamenných obchodů bylo dostupné nakupování na knižních e-shopech.

„Počet titulů určených dětem se na našem e-shopu během pandemie razantně zvyšoval. Jednoduše jsme zafungovali jako alternativa k tradičním, ač v té době zavřeným knihkupectvím a i jednou přečtené knihy dokázaly dělat radost dál,“ dodává Kula.

Digitalizace i plýtvání středobodem zájmu

Diskuze probíhaly i o tom, jak se knižní trh vypořádává s nároky mladšího a dospívajícího publika, s ohledem na jejich technologickou vyspělost a míru času tráveného online. „V dnešní době je u mladšího publika obzvláště důležitá digitalizace a přizpůsobení se nárokům internetového prodeje. Kromě toho vidíme v mladých lidech touhu žít udržitelným způsobem. Na webu Reknih si proto mohou dohledat potřebné informace,“ poznamenává Kula.

Šetrnost k životnímu prostředí se u mladých lidí promítá i do přizpůsobení nákupních návyků. „I my v klasickém knihkupectví před sebou máme výzvu čelit nové generaci, která u nás začíná nakupovat – čelit generaci, která má specifické požadavky související právě s udržitelností či ekologií,“ říká Adam Lebeda, marketingový ředitel vydavatelství Euromedia. Dospívající čtenáři mají zvýšené nároky i na plýtvání zdroji, nadměrné využívání plastu a požadují ekologičtější balení, které je k přírodě šetrnější. „Naši zákazníci požadují pečlivě zabalené knihy, včetně správné velikosti, aby nedocházelo k plýtvání,“ doplňuje Lebeda.

Antikvariát versus moderní second hand

Druhá diskuze se věnovala modernizaci antikvariátů a jejich transformaci do podoby online platforem podobné Reknihám. I když mezi sebou připouštějí jistou míru konkurence, nacházejí rozdíly zejména ve výkupu knih a propagaci, což z nich činí dva rozdílné typy podnikání. „Reknihy zaručují rychlost a cenovou efektivitu jak pro čtenáře, tak pro lidi, kteří své knihy posílají dál. Na druhou stranu antikvariáty plní cennou službu pro sběratele,“ říká Ondřej Sanetrník, který provozuje antikvariát Avion. „Shodneme se však v tom, že prodej knih z druhé ruky je perspektivním a smysluplným podnikáním, které má dopad na kvalitu života i životního prostředí,“ uzavírá Sanetrník.

Více o Reknihách

Reknihy jsou online platforma, která dává knihám druhý život. Jejím cílem je nastartovat zelené čtení a ukázat lidem, že pro získání jejich vysněné knihy není vždy třeba kupovat si novou. Reknihy totiž přináší možnost nakupovat knihy, které již původního majitele omrzely, nechce je vlastnit a jen se mu hromadí v knihovně. Knihy, které se majitel rozhodne sdílet dál dalším čtenářům, jednoduše pošle na adresu sběrného místa, tým Reknih je pečlivě překontroluje, posoudí a posléze uvede do prodeje na svém e-shopu. Ve chvíli, kdy jsou prodány, získá jejich bývalý majitel kredit, který si může převést na bankovní účet, použít na další nákup nebo jím podpořit Reknihy v jejich snaze o opětovné zalesnění planety ve spolupráci s nadací Plant-for-the-Planet. Ambiciózní a mladý tým okolo zakladatele Tadeáše Kuly spojuje v jeho práci touha šetřit nejen peněženky čtenářů, ale také naši planetu. V roce 2021 se Reknihy staly vítězem cen SDG v kategorii mladý lídr a získaly členství ve spolku Slušná firma. Tím se zařadily po bok společností Bezobalu, Kytky od Potoka, Tierra Verde a dalších.

Newsletter