Evropské akcie padají, futures amerických rostou. Výnosy rostou na obou stranách Atlanitku, Dolar po krátkém zpevnění k 1,600 za euro obrátil do ztráty. Koruna v zisku pod 25,30 za euro.

Takata vykázala kvůli vadným airbagům další celoroční ztrátu

Japonský dodavatel autodílů Takata prodělal v uplynulém finančním roce 13,1 miliardy jenů (2,9 miliardy Kč). Hospodaření zasáhly rostoucími náklady na svolání milionů potenciálně vadných nafukovačů airbagů, které mohou cestující v krajním případě i usmrtit. Jde již o třetí ztrátu za poslední čtyři roky. V aktuálním roce, který začal v dubnu, ale již Takata počítá se ziskem.

Společnost předpokládá, že čistý zisk za tento rok dosáhne 13 miliard jenů. Do tohoto odhadu však nezahrnula náklady na rozrůstající se aféru se svoláváním aut s potenciálně vadnými nafukovači.

Podle amerických regulátorů mohou nafukovače prasknout a vymrštit se z nich do vozu části kovu. Problémy už si vyžádaly nejméně 11 mrtvých a více než stovku zraněných, především ve Spojených státech. Americké úřady minulý týden oznámily, že bude svoláno dalších až 40 milionů airbagů od Takaty. Dosud už jich přitom bylo po celém světě svoláno kolem 50 milionů.

Náklady na svolání byly dosud relativně nízké, protože automobilky vzaly většinu nákladů na sebe. Stále častěji se však objevují názory, že větší díl by měla nést sama Takata. Japonská firma ani automobilky ale zatím nevyjasnily, kde leží zodpovědnost za hlavní zdroj problémů, výše nákladů pro Takatu zůstává tedy nejasná. Kdyby se zjistilo, že zodpovědnost za problém nese výlučně Takata, mohl by se účet za svolávání vyšplhat na více než devět miliard dolarů, uvedla agentura Reuters.

„Až určíme příčinu závady airbagů, budeme jednat o nákladech s automobilkami,“ uvedl finanční ředitel Takaty Joičiró Nomura.

Takata dnes oznámila, že uvažuje o zevrubné kontrole své divize nafukovačů a prodeji méně důležitých aktivit. Jsou to první restrukturalizační opatření od chvíle, kdy se firma ocitla ve víru skandálu. Plán restrukturalizace, se kterým jí má pomoci pětičlenný tým expertů, hodlá Takata zavést do podzimu.

Newsletter