Téměř polovina Čechů změnila kvůli pandemii své dovolenkové plány

Téměř polovina Čechů (45 %) musela kvůli koronavirové pandemii přehodnotit své plány na letošní letní dovolenou. Je to poměrně vysoké číslo, pokud si uvědomíme, že dalších 39 % nemělo ani před pandemií v plánu nikam cestovat. Jak ukázal průzkum banky ING, pouze 16 % dotázaných letos podnikne dovolenou tak, jak si ji naplánovali, samozřejmě při respektování různých hygienických a bezpečnostních opatření.

Nejčastějším důvodem pro změnu dovolenkových plánů Čechů byla obava z cesty do konkrétní destinace nebo z podmínek na místě (29 %). Desetina (10 %) dotázaných uvedla, že kvůli pandemii má méně peněz, a nemůže si tak zamýšlený pobyt dovolit. Zbylých 6 % dotázaných na plánovanou dovolenou vyrazí, ale s výraznými omezeními.

Když původní plán nevyšel, třetina Čechů se rozhodla nikam nejet, dvě třetiny zvolily alternativní variantu. Nejčastěji v tuzemsku (51 % dotázaných), někam do zahraničí vyráží 8 % lidí. Pokud byl důvodem pro změnu plánů nedostatek financí, polovina takových se rozhodla nejet letos nikam. Více než třetina (38 %) těch, kteří bojovali s nedostatkem peněz, našla levnější alternativu v Česku, 5 % v zahraničí.

„Je důležité mít finanční rezervu a vedle nenadálých životních situací je právě dovolená další příjemnou motivací, proč spořit. I z nižších částek, které si budete každý měsíc pravidelně ukládat, si můžete uspořit na pěknou dovolenou, třeba v Česku. A každý z nás potřebuje občas načerpat sílu,“ říká Radek Sedlář, ředitel Retailové sekce banky ING ČR.

Letošní dovolená bude jiná

Ještě v polovině července čtvrtina (24 %) Čechů nevěděla, kam vlastně letos vyrazí. Celkem 17 % počítá, že peníze za letošní dovolenou ušetří, protože nikam nepojedou. Dalších 16 % ušetří volbou levnější destinace. Uspořené peníze si 17 % dotázaných užije cestováním v příštím roce, dalších 14 % věří, že za ně budou cestovat ještě během tohoto léta, případně do konce roku (7 %). Necelá třetina dotázaných (29 %) utratí peníze za běžné výdaje či pokrytí dluhů. Více než čtvrtina (26 %) dá peníze na spoření, zatím bez konkrétního účelu.

Nutnost si kvalitně odpočinout potvrzuje i psycholožka Martina Viewegová: „Dovolená je rozhodně důležitá součást života a nezbytná prevence syndromu vyhoření. Je vhodné umět si dopřát nějakou formu odpočinku každý den, pomůže i pět minut relaxace a pohled z okna, nicméně na „vypnutí hlavy“ je potřeba delší čas. Není nutné za dovolenou utratit velkou částku, pro někoho dokonce ani opustit domov. Důležité je, aby si člověk opravdu odpočinul a nabral síly. Je důležité vědět, zda potřebujeme k nejlepšímu odpočinku přírodu, moře, vodu, lidi nebo naopak samotu. V dnešní době, navzdory opatřením, není problém ani s malými výdaji vytouženou dovolenou prožít.

Život by ale neměl být o přežívání od dovolené k dovolené. Naučme se „hrát si na turisty“ ve svém městě i v průběhu pracovních měsíců. Dopřávejme si drobné změny, abychom měli pocit, že je náš život pestrý a zajímavý i bez dovolené (navíc u toho protrénujeme mozek, což se nám v budoucnu vrátí). Naučme se hospodařit s penězi tak, že si budeme dávat na stranu část na „dovolenou“, kdy menší část utratíme v každodenním režimu za ony „mentální dovolené“, a tu větší naspoříme na tu opravdovou, delší dovolenou někde dál od našich všedních dní.

ING je globální finanční instituce holandského původu se silnou evropskou základnou nabízející bankovní služby. Staví na zkušenostech, odborných znalostech a závazku nabízet vynikající služby a uspokojovat tak potřeby široké klientské základny zahrnující jednotlivce, rodiny, malé a střední podniky, korporace, instituce i vládní organizace. Cílem je podporovat lidi v tom, aby byli stále o krok napřed, v životě i podnikání.
ING Bank se svými více než 53 tisíci zaměstnanci nabízí služby pro zákazníky retailového i firemního bankovnictví ve více než 40 zemích světa. Silnou stránkou je dobře známá a silná značka s pozitivním vnímáním klientů v řadě zemí, silná finanční pozice, víceúrovňová distribuční strategie a mezinárodní síť. Udržitelnost a společenská odpovědnost je nedílnou součástí firemní strategie ING Bank, o čemž svědčí první příčka v kategorii Diversified Financials v indexu Dow Jones Sustainability a dále zařazení do indexu FTS4Good a indexu Euronext Vigeo Europe 120.
ING v České republice aktuálně působí výhradně v oblasti bankovnictví a zaměstnává více než 350 lidí.
Historie ING v České republice sahá až do roku 1992. V průběhu let si zde vybudovala silnou pozici v oblasti korporátního bankovnictví a svou komplexní nabídkou bankovních produktů a služeb v současné době uspokojuje všechny bankovní potřeby významných českých i mezinárodních společností i finančních institucí.
V roce 2001 ING Bank představila svůj první produkt pro fyzické osoby, spořicí účet ING Konto, a založila tak kategorii spořicích účtů na českém trhu. Rok poté rozšířila svoji nabídku o ING Podílové fondy, které nabízejí široké veřejnosti možnost vyššího zhodnocení úspor, a stala se tak specialistou na zhodnocování úspor pro fyzické osoby.
Společenská odpovědnost je klíčovou hodnotou firemní kultury banky; finanční produkty a služby nabízí srozumitelným a transparentním způsobem, aktivně působí v oblasti finančního vzdělávání a dlouhodobě strategicky spolupracuje s Nadací Terezy Maxové dětem, s aktivním zapojením firemních zaměstnanců.

Newsletter