Tomáš Vacek z Contexto Consulting: Pokud má být e-shop úspěšný, měl by se věnovat značce v kombinaci s budováním vlastní zákaznické báze a efektivní práci s retencí

Období kolem Vánoc, ale i po nich a při startu nového roku bývá pro e-shopy velmi náročné. Jakých chyb se dopouštějí, na co by si měli dát pozor. O odpovědi na dotazy se podělil Tomáš Vacek, partner společnosti Contexto Consulting, podnikatel a marketér s více než 25 lety zkušeností v oblasti řízení, strategie, marketingu, prodeje a rozvoje podnikání.

Jaké jsou podle vás nejčastější chyby, které e-shopy dělají? Čím jsou způsobené?

Věnují se pouze výkonnostním kampaním. V dnešní době, kdy v podstatě veškeré kategorie jsou saturované a ceny za klik vyhnané vysoko. A to není zdaleka konec. Proto je klíčové se z pohledu dlouhodobého rozvoje, pokud má být e-shop úspěšný, věnovat značce v kombinaci s budováním vlastní zákaznické báze a efektivní práci s retencí.

Co může odradit zákazníky, na co si mají dát e-shopy pozor?

Bezpochyby je to jakákoliv nepřehlednost webu, špatně pojmenované kategorie či zařazené zboží. Pokud se zákazník neorientuje rychle a jasně ať již při výběru či při procházení košíkem, tak jej s největší pravděpodobností ztratíme. Do této kategorie jistě platí a špatně definovaná přistávací stránka reklamy = produkt na stránce neodpovídá hledanému výrazu.

Co bývá problematické z hlediska služeb e-shopů? Co zákazníci podle vašeho názoru nesnesou a odradí je to od opakování koupě?

Špatná komunikace, respektive nekomunikace při vyřizování objednávky, či vrácení zboží. Pokud tento proces nejde zcela hladce a poruší se tak důvěra mezi zákazníkem a e-shopem, pak už se zřejmě zákazník nikdy nevrátí.

Co by si měly online obchody ohlídat? A na čem by mohly ještě na poslední chvíli zapracovat?

Klíčové je si uvědomit sílu vlastní značky a na ní vázanou cenovou elasticitu. Neboli, pokud žádnou značku nemám, musím si opravdu pečlivě hlídat aktuální cenu v rámci cenových srovnávačů. Pokud to neudělám a jsem dražší mimo akceptaci zákazníka, pak se mi jednoduše může stát, že mi v kampaních zákazníci „vyklikají“ giga rozpočet, bez reálného dopadu do tržeb.

Tomáš Vacek partner v Contexto Consulting

Podnikatel a marketér s více než 25 lety zkušeností v oblasti řízení, strategie, marketingu, prodeje a rozvoje podnikání. Baví ho podnikání v jeho komplexnosti a výzvy v podobě nových příležitostí a etablování produktů na zavedené trhy. Má manažerské zkušenosti jak s řízením mezinárodní agentury, tak obchodních společností. Působil například ve společnostech Ogilvy & Mather na pozici CEO, nebo jako business development manager ve Fischer GROUP či jako místopředseda představenstva v PIETRO FILIPI Holding, a. s. (před prodejem do C2H p. Míčky). Stál za úspěšnou kampaní Amundsen vodky, která získala i stříbrnou EFFIE „Eter destilere“, u akvizice společnosti eTravel do Fischer Group, setupoval v letech 2010–2014 Perfect Canteen, která se v roce 2020 úspěšně prodala, realizoval transformaci v Pietro Filipi a řadu dalších. Poslední tři roky se zajímá především o hledání nových způsobů, jak pomoci podnikům dosáhnout jejich dalšího růstu a rozvoje, a to prostřednictvím vlastní marketingové agentury Contexto. Určitým specifikem jeho přístupu k marketingu je vždy hledání silného dlouhodobého strategického konceptu v kombinaci se silnou orientací na obchodní výsledek.

Newsletter