Evropské i americké výnosy rostou. Dolar v zisku pod 1,0820 za euro. Koruna se obchoduje slabší nad 25,30 za euro.

Třetí den stávky pilotů Lufthansy bylo zrušeno 830 letů

Třetí den dnes pokračovala stávka pilotů německých aerolinek Lufthansa. Společnost kvůli ní dnes zrušila 830 letů, což se znovu dotklo zhruba 100.000 cestujících. Stávka za vyšší platy, kvůli níž vypadlo i několik spojů s Prahou, se protáhne do soboty. V neděli už piloti stávkovat nebudou.

Mluvčí odborového svazu Vereinigung Cockpit Jörg Handwerg dnes ráno sice agentuře DPA řekl, že protest nemá žádné pevně stanovené datum ukončení, večer se ale nechal slyšet, že v neděli už piloti stávkovat nebudou. Handwerg, podle něhož piloti na středu chystají demonstraci na letišti ve Frankfurtu nad Mohanem, také uvedl, že dnes odbory odmítly nový návrh vedení Lufthansy na zvýšení platů.

Odbory původně na tento týden vyzvaly jen ke středeční čtyřiadvacetihodinové stávce, postupně ji ale prodlužovaly a dlouho nebylo jasné, kdy skončí. Protest má značné dopady na leteckou dopravu v Evropě, ale i jinde ve světě.

V první den protestu zrušila Lufthansa 876 spojů, což je zhruba polovina z asi 1800 letů, které běžně vypraví každý den. Ve čtvrtek vypadlo dokonce 912 letů. Za první tři dny protestu jeho dopady podle odhadů společnosti pocítilo zhruba 315.000 cestujících.

V sobotu se stávka bude týkat především dálkových letů, její rozsah tak bude výrazně menší než dosud. Společnost zruší celkem 137 letů, z nichž 88 zajišťuje mezikontinentální spojení. Dopadne to na asi 30.000 cestujících.

Už tři dny protest pociťují také cestující v Česku. Dnes byly opět zrušeny dva páry letů z Mnichova s příletem do Prahy ve 12:40 a v 19:40 SEČ a čtyři páry letů z Frankfurtu s příletem do Prahy v 10:10, 13:45, 17:55 a 22:50 SEČ. Poslední spoj měl plánovaný návrat do Frankfurtu v sobotu v 06:55 SEČ. ČTK to sdělila mluvčí Letiště Václava Havla Marika Janoušková.

Piloti Lufthansy požadují zvýšení platů celkem o 22 procent. Argumentují především tím, že jim platy posledních pět let nerostly, i když firma byla velmi zisková. Vedení aerolinek, které každý den stávky přijde na zhruba deset milionů eur (270 milionů korun), vnímá požadavky pilotů jako přehnané a tvrdí, že piloti vydělávají už teď více, než je běžné v jiných leteckých společnostech. Pilotům firma nabízí jednání, které by vedl zprostředkovatel. Odbory to zatím odmítají.

Piloti chtějí zpětné zvýšení platů o 3,7 procenta ročně od roku 2012. Do dubna 2017 by to dohromady bylo navýšení o 22 procent. Lufthansa zatím uvažovala o celkovém růstu platů na úrovni jednotek procent.

Protesty pilotů Lufthansy, které se nyní opakují již počtrnácté za dva a půl roku, přijímala v minulosti velká část německé veřejnosti s nelibostí, mimo jiné kvůli výši platů, které piloti mají. Nástupní plat pilotů u Lufthansy činí i s příplatky 73.000 eur ročně (téměř dva miliony Kč), piloti na vrcholu kariéry vydělávají s příplatky až 255.000 eur ročně (6,8 milionu Kč). Průměrný roční plat se v Německu pohybuje kolem 32.650 eur (883.000 Kč).

Newsletter